Metalpeople – Alexandra Trzoska

5 saker du inte skulle klara dig utan?  – Musik, vänner, gitarren, pengar och självkänslan.

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?

Märkligt nog spelar geografin en stor roll i musiklivet, åtminstonde för att kunna definiera en viss genre. Själv föredrar jag ett old-school sound med snormycket energi och känsla. Det ska kännas att man lyssnar på hårdrock och då får man tolka fritt i hur man väljer att definiera detta begrepp. Sen om bandet ifråga är från Skåne eller Texas har inte speciellt stor betydelse om du frågar mig.

Jag känner även för att tillägga att jag tidigare spelat och grundat Death Maze där vi var tre tjejer och två killar. Det är en förbannat stor skillnad på att vara av det kvinnliga könet och visa det man står för och att man faktiskt är lika kapabel till att vara musiker lika mycket som av den manliga arten. Men visst, jag kan hålla med om att det inte är så häftigt att se en brud lira i ett black metal band, jag skulle själv ha svårt att fatta respekt för den människan eller det bandet. Det är en norm och ett fullkomligt mänskligt sätt att se på saken. Det betyder dock inte att det är “okej”. Det finns alldeles för många tjejer som inte vet vad fan dom håller på med och spelar i band för att dom tycker att det är häftigt. Alla har inte den attityden, tänk på det nästa gång du ser ett kvinnlig musiker.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?

Trender kommer och går och det är inget jag personligen följer. Jag är dock helt övertygad om att vår yngre generation kommer komma med ännu fler pinsamma genre, med lite tur kommer det komma ett par vettiga band men jag är en aning bitter och skeptisk till detta. Ett klockrent exempel på detta skulle kunna vara “thrashcore” som jag fick höras om häromdan. Det kommer hända mycket under bara en 10 års period och det är svårt att förutspå hur musiken kommer att se ut om 100 år. En annan sak jag står fast vid är att musikbranschen troligtvis kommer få det mycket svårare. Med tanke på att dagens generation förväntas få all musik gratis via Internet kommer konceptet att köpa hårdvaror falla så småningom. Vilket jag anser vara oerhört respektlöst gentemot artister som kämpar för att nå ut till en viss publik som inte får ett smack för det de gör och tro mig, de förtjänar det.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

Absolut, jag ser alltid till att bryta på mina vanor och trender eftersom jag avskyr att vara fast vid vissa saker. Jag flyttade till Stockholm för att slippa det ständigt rullande schemat och då la jag även mina projekt åt sidan. Jag tror att det kan vara bra att byta jobb ibland för att ta del av andra perspektiv som kan ge en helt ny syn på livet. Jag har andra projekt på gång och skriver mycket eget, varje dag är en ny utmaning.

Livs filosofi?  – Se till att man sysslar med det man trivs med och brinner för. Lägg formalian och falska vänner åt sidan och ta vara på det du har.

Politisk ståndpunkt? – Så långt ifrån Mona Sahlin och hela vänster-gänget man kan komma. Att leva på skattebetalarnas pengar och löka i soffan är inget jag tolererar och har noll respekt till människor som har den livsfilosofin.

Religion?  – Nej. Vetenskap. Religionen är människans påhitt och det är inget jag tar del av. Finner det dock väldigt intressant i hur det hjälper folk att finna en bättre självkänsla om man tror på en större makt.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

Det finns inget idealiskt samhälle och det är inget jag utgår ifrån. Det är människor som gjort samhället till vad det har blivit och det är vi som bestämmer hur det kommer att se ut i framtiden. Kort sagt – Det blir vad du gör det till.[Mjuk brytning][Mjuk brytning]Husdjur? hund/kattmänniska? Kattmänniska.

Roligaste /tråkigaste minnet?

Tråkiga minnen är lärorika och jag tar alltid del av dem för att kunna gå vidare och fokusera på de minnen som faktiskt får en att bjuda på ett leende. Jag tänkte inte gå in på några detaljer.

Favorit dryck?  – Öl

De 5 bästa albumen?

Bathory – Blood Fire Death

Agalloch – Ashes Against the Grain

Darkthrone – A Blaze in the Northern Sky

Kraanium – Ten Acts of Sickening Pervesity,

Massemord – Let the World Burn

Bästa konsertminnet? Roky Erickson på Münchenbryggeriet i december 2010.

Bästa filmen? Ser inte på filmer och har inget intresse för sånt.

Drömspelställe?

– Nej men, om två veckor lirar jag med Netherbird på Sanfest Rock i Rumänen.  
www.samfest.ro
www.netherbird.com
Leave a Reply

