Metalpeople – Calle Sjöström

Beskriv en vanlig dag?
– Jag jobbar hela veckorna så en vanlig dag betyder gå upp o ta mig till jobbet med andan i halsen. Jobba. Komma hem, vara rätt trött, kolla på tv o käka nåt.
Umgås med min sambo, kolla på tv, hänga vid datorn, läsa i en bok eller tidning, sova. Men försöker få in lite aktiviteter som att repa med bandet, ta nån öl med nån polare o liknande. Men börjar bli svårt när alla är en bit över 30 blir så mycket mer pusslande och mindre spontant blir det för varje år. Helgerna däremot är vila och/eller fest och andra sunda aktiviteter. 
 
 
5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Musik. Böcker. Kaffe. Film. Öl.

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?

– Charles Darwin skulle vara intressant o språka med, han hade bra ideèr.


Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?

– Jag har inte järnkoll längre, annat var det när man var runt 20 o jobbade i skivbutik o läste varenda metalfanzine som fanns.

Men lokalt så är det nog bra. Finns några eldsjälar som driver metalklubbar. Mest tjejer faktiskt. Det är grymt!

Annars har jag ingen koll faktiskt. Men metal frodas ju alltid. Inget som kommer dö ut än på många år.  


Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?

– Svårt att förutse, men det går ju i vågor. Snart kommer nog melodisk death/black metal komma tillbaka, precis som oldschool thrash och döds har gjort.

Gammal heavymetal är ju stort nu med. Men folk kommer lyssna på de gamla stora banden ändå om 10-15 år tror jag. 

 

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

– Just nu lirar jag musik och det vill jag såklart fortsätta med så länge det går. Jobbmässigt, javisst, tänker inte fastna i det jag gör nu och “slösa” bort mitt liv.

Man kulle ju såklart vilja leva på musiken och andra projket som man tycker är jäkligt intressant .Men samhället funkar ju så att man måste betala hyra o räkningar hela tiden.
 Man måste jobba på men samtidigt går tiden!  

Livs filosofi?

– Ha kul för tusan! Är dock  halvörebroare så det blir lätt att man bara gnäller istället för att ta tag i nåt.  haha 

 

Politisk ståndpunkt?

– Jag är inte partipolitisk, jag har mina åsikter om ditten o datten. Men är åt det gröna hållet helt klart.


Religion?

– Intressant hur historisk synpunkt. Men jag anser att det är påhittat av människan för att få svar på de stora frågorna.

Men ändå intressant eftersom det visar på vilken enorm fantasi människan kan uppbringa.  


Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

– Oahh, passar på den frågan. Skulle bli en hel essä. Men vi skulle behöva bli färre människor i världen rent generellt.


Husdjur? hund/kattmänniska? annat?

– Har aldrig haft hund eller katt, men gillar båda.  Reptiler eller fiskar är trevligt.


Roligaste /tråkigaste minnet?

– Tråkigt var när jag sumpade min plånbok med 1000 spänn i för några år sen. Sen är det annat såklart, men det snackar jag inte om på nätet.
Roligt var när vi fick skivkontrakt med bandet. Inte så gammalt minne kanske men iaf. 
 

Favorit dryck?
– Blodapelsin,
Guinness, Kaffe Andra Stouts och Ales, Portello/Trocadero
 

De 5 bästa albumen? Sämsta?

Entombed- Wolverine Blues

Death – Individual Thuoght Patterns

A Qanarous Quintet – As Tears

Desultory – Bitterness

At the gates – With fear i kiss the burning darkness

+  några, kan dra till med 50 till, men sparar dig det.

 

sämsta? –  har Dream Theater eller Monster Magnet släppt nåt i år??  


Bästa konsertminnet?

– Dismember/Desultory på Kafè 44 1984.

At the Gates båda spelningar på Kafè 44

Flogging Molly Tyrol -08

Grave- Gino 1995?

Madame Neruda på Röda Bonden/Edsbyn (alla gånger)


Bästa filmen?

– Bara för att nämna några.

Den sista färden,
Alien,Exorcisten, Pans Labyrint, Clockwork Orange, Boondock Saints, The shining, , Trainspotting
och norska Trolljegeren från 2010! 

 

Vad är märkligaste stället du befunnit dig på?

– På en riktigt risig pub i Glasgows risigare förorter. Det var en upplevelse.
En kille började skrika på oss, då kommer det in en äldre man i rullstol, han göra bara några handrörelser så blev killen tyst. Han nickade bara åt oss. Sen blev vi bjudna på Guinness. Vi var accepterade.
 
Mer info:

Calle  lirar i Obrero http://myspace.com/obreroswe
Han har lirat i Talion http://myspace.com/talionthrash  och Unchaste  http://myspace.com/unchasteofficial

Dessutom har Calle bidragit till textmaterialet på låten “Pale Faces” på Mortskivan Til Death do Us Part!

(se intervjun med MORT) 

MORT

3 Responses to “Metalpeople – Calle Sjöström”

  1. Anna Troberg Says:

    “Men vi skulle behöva bli färre människor i världen rent generellt.”
    Man kan ju undra vilka människor Calle vill döda först.

  2. Vill knappast döda nån hoppas jag att du fattar. Är för fri abort för alla kvinnor i hela världen och i synnerhet i “3:e världen” där de inte har så många valmöjligheter. Samt att folk i allmänhet kan lugna sig lite med att skaffa 35 ungar, det gäller oss i västvärlden med.

Leave a Reply

