Metalpeople 34 – Carl Stjärnlöv

5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Kreativitet, frihet, inspiration, energi och gaffatejp.

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?
– Vet inte om jag kan komma på någon historisk person som skulle vara intressant att träffa. Givetvis finns ju de uppenbara svaren som alla drar: att man vill träffa Jesus och Muhammed och mula dem om det nu skulle
visa sig att de faktiskt existerat. Men jag tycker att historiska händelser är mer gäckande: universums födelse skulle vara intressant att bevittna. Uråldriga civilisationer skulle vara coolt att se: gamla Egypten, Romarriket och vår egen vikinga- och medeltid t. ex. Men om jag måste välja en historisk person så skulle nog Eddie Meduza varit trevlig
att hänga med.

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?

– Jag har väl ingen konkret syn på musiklivet. Det poppar upp lite bra band och lite bra skivor ibland, både lokalt och globalt. 99% är bajs så det är svårt att vaska fram guldkorn. Jag håller mig inte särskilt uppdaterad
heller. Men jag gillar allt från dissonant gröt till mer finstämda saker.
Ulcerate hade jag t. ex. helt missat tills nya skivan just kom ut. Bra gröt! Har man dålig koll så händer det ju att man hittar gamla pärlor också. Senaste året har jag t. ex. pundat Dead Can Dance i absurda mängder. De hade man missat hela livet, och nu är de en absolut toppfavorit.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?
– Jag vet inte. Det går ju knappt att spela snabbare grind nu så kidsen lär väl hitta på andra saker för att försöka trycka in fräna saker i metallen. Så det kommer väl säkert lite nya subgenrer där kidsen har konstiga frisyrer och blandar in lite dragspel eller något annat udda, andra kommer att vara konservativa och retro som alltid. Kanske lyckas några med något riktigt unikt, det får vi väl se. Om 100 år har Kim Jong Il redan gått
bananas för länge sedan och det sitter mutanter runt lägereldar och slår på djurhudstrummor. Allt går ju i cykler.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

– Jag vill syssla ännu mer med musik! Inget annat!

Livs filosofi?
– Jag tror starkt på mig själv och min egen förmåga att forma min verklighet. Allt ansvar och alla möjligheter ligger i mina händer.

Politisk ståndpunkt?  – Lycka till!

Religion?
– Den som tror på något annat än sig själv är ute och cyklar.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
– Jag drömmer om ett samhälle där alla var tvungna att skaffa licens för att få konsumera musik. För övrigt tycker jag att Zeitgeist-rörelsen verkar ha en schysst filosofi.

Husdjur? hund/kattmänniska? annat?
– Jag har hund. En saluki. Hon gillar bajs och choklad. Har även haft katter. De gillade fåglar.

Roligaste /tråkigaste minnet?
– Allt som har med musik att göra är roligt. Alla spelningar, alla turnéer och alla timmar i studion; ett virrvarr av headbangning, svett, fylla, blottade kön, avföring, sunkiga bussar, sunkiga spelställen, fantastiska
människor, fantastiskt fulla människor, fantastiska platser, fula platser, ändlösa omtagningar, dubbelkaggar och feta riff. Resten är oftast mer tråkigt.

Favorit dryck?
– Det som finns backstage efter giget.

De 5 bästa albumen? Sämsta?

Sepultura – Chaos A.D. – plattan som fick mig att börja lyssna på metal.
Pink Floyd – Dark Side Of The Moon – det faktum att den finns på toppen av Billboards all time high gör att man känner hopp för mänskligheten.
Dead Can Dance – Aion – svinbra, kort sagt.
Morbid Angel – Covenant – svårt att välja ut endast en Morbid Angel-skiva, men det här var min första kontakt med dem så den här får det bli.
Enslaved – Vertebrae – sticker ut hakan lite med en av mina favoritskivor på senare år.

99% av resten är sämst.

Bästa konsertminnet?
– Alla konserter där jag själv stått på scen utgör de bästa minnena. Hade jag varit på Broder Tuck när Nödvärn spelade där hade det dock varit det bästa konsertminnet. Nu var jag tyvärr inte där.

Bästa filmen?
– Monty Python and the quest for the holy grail. Kommentarer är överflödiga.

Märkligaste ställe du befunnit dig på?
– Studio Necromorbus. Svårt att beskriva, måste upplevas.

www.diabolical.se
www.myspace.com/religionist

http://www.facebook.com/diabolicalofficial

www.devian.se
www.myspace.com/truedevian

Och Carl kan även om mindre än en månad avlägga ännu ett konsertminne till handlingarna! Den 1/4 efter att Diabolical stapplat av scen och säkerligen förkovrar sig i dryckeskylen backstage på Club Deströyer! www.clubdestroyer.se

Leave a Reply

