Metalpeople 33 – Samuel Woller Edin

Beskriv en vanlig dag? – En vanlig dag för mig börjar med att jag vaknar kring 07.10 på morgonen, kliver upp och gör mig iordning innan jag drar iväg till skolan med hörlurarna och iPoden som resekamrat. Väl i skolan är det antingen genomgång/föreläsning, grupparbete eller något annat spännande på gång. Efter en oftast trivsam dag drar man sig hemåt igen, hälsar på familjen, sätter sig vid datorn och lyssnar på musik, kanske ser på någon fantastisk humorserie som till exempel American Dad eller Family Guy. Lite senare blir det middag, ibland tillagad av mig själv då jag har ett matlagningsintresse, och senare kanske man drar över till en kompis och kollar på film eller nåt. Jag skulle gärna vilja kunna säga att jag spelar datorspel också, men tyvärr har jag inte gjort det på länge då min nuvarande dator är för dålig för sådant skoj. Kvällen avslutas ofta med att man slår på nån skiva i skivspelaren och senare somnar..

5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Hmm.. Det skulle förmodligen vara musiken (min skivsamling, iPoden och hörlurarna), min familj, mina vänner, de många fantastiska black metal-konserterna som man bjuds på här i Stockholm (misstolka mig rätt, jag blir inte bjuden på konserterna, men man bjuds oftast på en bra kväll!) samt Internet. Utan dessa 5 saker skulle mitt liv se bra mycket tommare ut än vad det gör idag.

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?
– Jag har faktiskt ingen aning. Jag skulle snarare vilja träffa levande folk inom black metal scenen eller andra likasinnade, kan dock inte komma på någon historisk person just nu.

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?
– Det beror på vilket musikliv man tittar på. Om vi nu tar HELA musiklivet i världen och då inte bara black metal så ser det ju bedrövligt ut.. Särskilt när man ser vad folk väljer att lyssna på. Visst, de flesta människor gillar olika sorters musik, men jag gillar inte människor som kör sin vanliga konsumtion och applicerar den också på musiken. Jag pratar alltså om slit- och slängprincipen som majoriteten i världen verkar nyttja. “Nu är dom populära och spelas på radion, jag gillar deras musik nu. Oj, nu spelas dom visst inte på radio längre, då går jag också vidare till nästa artist/band och gillar dom istället, samtidigt som jag ‘slänger’ bort den gamla artisten”. Du förstår säkert vad jag menar. Folk vars musiksmak enbart grundar sig på vad som hörs i radion och syns i TV:n. Sorgligt.

Jag vet att många påstår att black metal’en skulle vara död, men jag håller inte med! Det finns massor av bra och aktiva band som kör hårt fortfarande, som till exempel Dark Funeral, Watain, Naglfar, Marduk, Setherial, Valkyrja, Dark Fortress, Ondskapt, Necrophobic, Thulcandra, Deathspell Omega osv osv. Visst, det finns en del band som bara anammar stilen och estetiken som finns kring black metal och som inte är “äkta” (alltså spelar med känsla och skriver låtar och låttexter som dom själva brinner och tror på). Men jag väljer istället att fokusera på de band som ger mig något i utbyte när jag går på deras konserter eller lyssnar på deras musik. Så det ser ganska positivt ut, iallafall från mina ögon sett.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?
– Förhoppningsvis fortsätter black metal att växa sig stark, utan att för den delen sälja ut sig eller börja spelas på radio osv. Metal never dies heter det ju! Så länge det fortsätter komma nya band jag gillar och de andra som jag redan gillar fortsätter vara lika starka som de är idag så kommer jag vara nöjd.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

– Det har jag känt många gånger. Särskilt på senare tid känner jag så. Just nu går jag en ettårig yrkesutbildning som ska ge mig kunskaperna att kunna jobba som avdelnings- eller butikschef. Detta lät intressant i början och även som ett possibelt yrkesval. Det jag skulle vilja göra är att jobba med musik, främst black metal på något sätt. Då jag inte spelar något instrument själv för tillfället så kom jag på den briljanta idén att man skulle öppna nån slags musikbutik där man säljer skivor, tröjor osv. Men sen i slutet av September så fick man höra att Repulsive Records gått i konkurs och skulle stänga ner sin butik som bygger på ett liknande koncept som det jag tänkte öppna, och dom var redan etablerade sen några år tillbaka. Alltså känns det rätt meningslöst att försöka satsa på det, särskilt då man vet att skivindustrin bara går sämre och sämre. Det skulle aldrig funka liksom.

Finns det då inget annat jag skulle kunna få ut av denna utbildning då? Självklart får jag ut saker då jag lär mig saker som marknadsföring, ledarskap osv. men jag har svårt att se mig i rollen som butikschef på någon mat- eller klädbutik i framtiden. Jag känner mig inte särskilt intresserad av det helt enkelt.. Man vet ju aldrig hur det kommer se ut för mig i framtiden, men på senaste tiden har jag funderat mycket på vad som är viktigt här i livet, vad som bara är illusioner, vad jag vill göra osv. Jag funderar på att försöka mig på att lära mig gitarr eller att growla bättre, sen får man väl se vad som händer med det! När det gäller jobbfronten så vill jag som sagt jobba med musik, vet bara inte exakt hur ännu.

Livs filosofi?
– Bry dig inte om vad andra säger, var sann mot dig själv och lev ditt liv på dina villkor. Som jag redan sagt så är jag inte överförtjust i de värderingar som finns utbredda som sanning i dagens samhälle, där man nuförtiden blir så påverkad av framförallt media som säger åt folk vad dom ska klä sig i, se på tv, lyssna på för musik, tro på för religion osv. Finns det till exempel några barn i dagens samhälle som inte blir mobbade om dom inte har de nyaste kläderna, senaste teknikprylarna, är snygg och smal eller lyssnar på Justin Bieber? Det är så jävla sjukt helt enkelt.

Jag tror inte heller på att pengar eller materialistiska saker kan göra folk lyckliga på riktigt. Pengar är bara ett sätt att kontrollera folk på, det uppskattas inte. Om du har ett bankkonto med påhittade siffror som säger att du äger tre miljoner kronor, då är du värd något i dagens samhälle. Om du istället är en människa där det står att du har hundra eller kanske noll kronor på ditt bankkonto, då behandlas du som skräp. Varför bestämmer påhittade siffror människors värde i dagens samhälle? Jag förstår inte det. Pengar är inte på riktigt.

Jag gör inte heller skillnad på människor genom rasbiologi till exempel eller sexuella preferenser. Jag dömer folk efter vad dom säger, vad dom gör och vad dom säger sig stå för.

Politisk ståndpunkt?
– Man måste väl ändå säga att jag är mer åt vänsterhållet där alla ska ha det lika och alla är lika mycket värda, tills dess man utför vissa handlingar. Om du till exempel dödar en annan oskyldig människa så är du inte alls lika mycket värd som alla andra längre. Så enkelt är det. Men jag ger inte mycket för politiken i dagens samhälle, det behövs något nytt som kan få fart på världen i rätt riktning. Absolut inte kapitalism iallafall.

Religion?
– Jag är inget fan av religion. Så mycket ont har kommit ur alla de olika religioner som finns runt omkring i världen, så mycket krav, lidande och död. Religion är ett sätt att hjärntvätta folk till att tro på vad man säger åt dom att tro på, annars väntar ett efterliv av evigt lidande. Låter ju inte så lockande kanske? Nej, det tycker inte den vanliga människan heller, alltså börjar man så smått tro på vad man blir tillsagd och blir på så sätt mycket lättare att kontrollera. De allra flesta som är religiösa idag har blivit upplärda från barnsben, alltså hjärntvättade från födseln. Man skulle kunna lura i barn precis vad som helst och det är det religionerna gör! Jag tycker man ska låta barnen vara fri från religion ända tills vuxen ålder då man mer kritiskt kan tackla livets stora frågor (genom religion till exempel) istället för att tvinga i dom felaktigheter sedan födseln. Personligen så förstår jag inte alls hur man kan tro på något sådant som en kristen, judisk, muslimsk, buddhistisk eller till exempel hinduiska gud eller gudar. Förstår inte folk att allting är påhittat enbart för att kontrollera folk eller för att inge en falsk känsla av säkerhet (det finns något större som bryr sig om mig). Det finns så mycket att säga kring religion, men jag ska inte fylla ut hela sidan med mina åsikter kring det hehe.. Jag tror det framgår ganska tydligt åt vilken riktning jag lutar.

Man skulle kunna säga att jag är en satanistisk ateist på så sätt att jag tror på att människan är sin egen gud och man lever sitt liv efter sina egna preferenser och idéer. Det innebär också att det enbart är du som är ansvarig för dina handlingar och får ta konsekvenserna av dessa. Jag tror inte på någon slags Satan eller Djävul som sitter i helvetet, men jag gillar att tänka mig Satan som en symbol som är emot dagens samhälle och religioner. Dock så är jag lite intresserad av att nån gång utforska/testa på andra alternativa religioner så att säga. Vem vet, kanske man nån dag kommer se bortom Maya? 😉 Jaja, här sätter jag stopp för nu.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
– Svårt att säga. Om man bortser från att det förmodligen aldrig kommer ske då dagens samhälle är extremt förankrat i människors medvetande idag som det enda rätta och därför inte kommer vara lätt att uppnå ett utopiskt samhälle, så vore det nog ett samhälle där alla var lika mycket värda, där alla bryr sig om varandra och inte gör larviga skillnader på varandra (jag tänker på rasism till exempel, man kan fan inte påverka vilken hudfärg du föds med), samt där pengar inte har en central roll eller någon roll alls i människors liv. Alla borde ha tillgång till god mat, att kunna resa var dom vill och att slippa sova ute i minusgrader.. Ja, det finns mycket som skulle behöva ändras på. Ett samhälle där alla får vara unika helt enkelt och inte formas efter medias lögner och påtryckningar.

Husdjur? hund/kattmänniska? Annat?
– Vi har en fantastisk liten svart och vit bondkatt som heter Sofie. Efter vi skaffade henne så måste jag benämna mig som kattmänniska framför hundmänniska. Jag gillar hundar också, men katter känns lite tuffare för tillfället. Jag är också en kaninmänniska då vi hade en kaninhona som hette Lisa förut.. Hon lever tyvärr inte längre och jag saknar henne väldigt mycket, hon var min alldeles speciella lilla vän.

Roligaste /tråkigaste minnet?
– Roligaste minnet har jag svårt att komma på något speciellt som är det ALLRA ROLIGASTE så att säga. Finns flera roliga som involverar familj, vänner, alkohol, vunna auktioner på eBay osv. Helt enkelt en massa smått och gott.

Det tråkigaste och värsta jag varit med om än så länge var den 18:e Juni 2010 då jag förlorade min lilla kanin som jag nämnde tidigare. Jag älskade och älskar henne fortfarande jättemycket, så det var en riktigt tuff period där.. Det kom så plötsligt också, jag trodde hon mådde bra och var frisk. Jag ska inte gå in för djupt på det hela men jag är glad över att jag fick vara där med henne ända till slutet, så hon verkligen visste att jag var där för henne. Kändes lite absurt också att svenska folket hade “folkfest” den 19:e Juni,(kronprinsessans bröllop) då jag själv och min familj var och begravde den lilla stackaren. Det som är en “glädjens dag” för många (eller ja, vem brydde sig egentligen om deras bröllop haha) kommer alltid vara en sorgedag för oss.

Favorit dryck?
– Jag måste nog prisa vatten som min favoritdryck då jag dricker mycket vatten varje dag, har nästan alltid ett vattenglas vid min sida hehe. Men om man ska kröna en vinnare bland alkoholhaltiga drycker så är det Falcon Lager Export på flaska som tar hem segern! Finns inget bättre än att avnjuta några Falcon i ett nedsläckt rum samtidigt som man lyssnar på lite mörka toner..– Jag kan nämna mina fem favoritband och tre av mina favoritskivor, det är så svårt att säga favoritskivor då det finns så många bra, men tre stycken jag definitivt frammana.

De 5 bästa albumen? Sämsta?

Favoritband:
1. Dark Funeral
2. Watain
3. Naglfar
4. Lord Belial
5. Dark Fortress
Jag orkar inte vidare kommentera just varför dessa artister är mina favoriter, känner man till dom så borde man höra varför.. 😉

Favoritskivor:
1. Watain – Lawless Darkness
2. Dark Funeral – Diabolis Interium
3. Naglfar – Harvest
Kan tyvärr inte komma på de sämsta skivorna jag hört för tillfället.. Om jag bara snabbt tänker igenom min skivsamling så är den första jag kan komma på på rak arm som jag inte gillar “Celtic Frost – Monotheist”. Jag tror inte riktigt deras stil tilltalar mig, så jag skulle väl inte kröna den som sämsta skivan någonsin liksom, men definitivt en av dom sämsta i min samling.

Bästa konsertminnet?
– Det här var en enkel fråga, även om svaret kommer bli långt här också haha. Jag tänker nämna tre konserter som jag tycker har varit de bästa jag varit på och jag har ändå varit på en hel del genom åren. Utan inbördes rankning följer här de tre bästa.

Iron Maiden den 18:e November 2006 på Globen, Stockholm. Iron Maiden var ett av de första hårdrocksbanden jag började lyssna på, om inte det första, därför var detta en fantastisk kväll för mig! Att få höra låtar som “Fear of the Dark”, “Number of the Beast”, “Run to the Hills” och “The Evil That Men Do” live under en och samma kväll var helt fantastiskt! Särskilt när ungefär alla i hela Globen sjunger med i låtarna. Jag var där med min farfar också vilket var kul.

Dark Funeral den 19:e April 2010 på Klubben, Stockholm. Att få se Dark Funeral live igen (innan denna konsert såg jag dom på deras europaturné fyra år tidigare på samma spelställe, då hade jag dock nyligen börjat lyssnat på bandet) var magiskt för mig. Ända sedan jag hörde dom för första gången nån gång 2006 så har detta svenska band kämpat sig upp på toppen av pyramiden och har cementerat sin plats där som mitt favoritband. Med släpp som “Vobiscum Satanas”, “Diabolis Interium”, “Attera Totus Sanctus” och “Angelus Exuro pro Eternus” så kunde iallafall inte jag hålla dom borta därifrån. Som sagt, att få se dom här igen efter så lång tid när man dessutom hört alla deras skivor hundratals gånger och lärt sig massor av deras låtar så var det helt fantastiskt att man skulle få se dom live igen, på hemmaplan också. Konserten var toppen, enough said.

Watain den 31:a Oktober 2010 på Klubben, Stockholm. Det var efter 2007’s släpp “Sworn to the Dark” som jag fick upp ögonen för Watain och deras briljans. Det var dock inte förrän deras senaste skivsläpp: “Lawless Darkness” från 2010 som jag verkligen dök ner i det odjur som är Watain! Vad ska man säga.. Efter att ha hört den skivan var man ju inte något taggad på att få se dom igen (såg dom som förband till Celtic Frost och Kreator 2007) och se hur de skulle lyckas slita publiken i stycken med sin fantastiska scenshow och närvaro. Ingen som var där kan säga att dom inte gjorde ett jävligt bra jobb! Avslutande “Waters of Ain”.. I rest my case. (här kan man höra och se framträdandet av “Waters of Ain”: http://www.youtube.com/watch?v=vAWpCBPLazk)

Bästa filmen?
– Jag kommer ihåg att jag klev ur biosalongen efter att ha sett “Batman – The Dark Knight” och jag var helt upprymd över hur bra filmen var! Inte visste jag att en Batman-film kunde vara så bra, det har jag aldrig tyckt förut. Det var förmodligen kombinationen av den fantastiska jokern, spelad av Heath Ledger of course, och det faktum att jag trodde filmen enbart var hyllad och hypad pga att han avlidit under mystiska omständigheter. “Batman Begins” (den föregående filmen i denna serie) tyckte jag knappt var bra alls. Alltså, pga hypen som jag trodde enbart berodde och Heath’s död och den dåliga föregångaren så hade jag låga förväntningar på “The Dark Knight”. OJ SÅ FEL JAG HADE! Den var toppen och det är den film jag betraktar som bäst. Kan inte komma ihåg någon annan som “berört” mig så som den har, alltså fått mig lika uppslukad och engagerad i vad som händer. Finns många andra toppenfilmer, men denna ligger tills vidare på toppen på min lista!

Märkligaste stället du befunnit dig på?

– Haha, jag har en historia som jag kan berätta i korta drag. Det är inte själva stället som är märkligt utan snarare varför jag var där och själva situationen. Jag redogör nedanför i väldigt korta drag, varenda läsare är förmodligen redan uttröttad av mina långa svar på alla andra frågor! 🙂

Min syster pluggade italienska, hon hade en utbytesstudent som bodde hos oss som jag blev intresserad av. En dag skulle min systers italienska grupp och deras besökande italienare åka iväg till Vega-baren i Haninge och käka lunch eller nåt, och min syster samt en kompis till mig (en gemensam vän mellan mig och min syster, en vän som gick i samma italienska grupp som min syster) frågade om jag ville följa med och äta med dom. Jag förstår verkligen inte varför jag valde att följa med, jag antar att det var för att jag var intresserad av italienskan.. Iallafall, vi kom dit till slut och sen satt jag där tillsammans med italienska gruppen samt italienarna och.. Det var hemskt. Jag måste psykiskt och fysiskt dåligt av att sitta där med alla dessa okända människor, vilka förmodligen också undrade vad fan jag gjorde där. Det kändes inte direkt bekvämt om man säger så. Efter ett tag iallafall så hade alla ätit färdigt och gruppen + italienarna skulle dra vidare nånstans, varpå min syster och kompis frågar om inte jag också ska följa med! Aldrig i livet sa jag.

Jag stack direkt iväg till pendeltåget istället och åkte hem. Helt ärligt så måste detta vara en av de mest obekvämaste, om inte den mest obekväma, sociala situationen i hela mitt liv hittills. Det var brutalt haha. Om jag kunde vrida tillbaka klockan hade jag aldrig åkt med. Men men, ytterligare en lärdom för resten av livet! Jag vet inte exakt vad denna lärdom innebär, men det går nog att finna något bra.

——————————————
Tack för mig!

Leave a Reply

