Metalpeople del 28 – Niklas Stålvind

Beskriv en vanlig dag..

– Jag nöjer mig med att beskriva min dag idag.
Vaknar av att ungarna vaknar och ska ha frukost. Innan frukost smiter jag ut till min studio för att maila filer till Japan-bonuslåten till Legions of Bastards. Det tar exakt hela dagen till sena kvällen, då jag går ut och mockar i stallet eftersom min fru nyss fött barn och inte kan det. Efter det är det dags att ta in ved och elda i pannan, samtidigt som jag går igenom alla texter till skivan och allt annat som ska stå på omslaget. Skivbolagsfolket sliter sitt hår och säger att det är bråttom, bråttom, fast på tyska såklart. Och eftersom producenten ringer på eftermiddagen och säger att han inte fått en enda fil jag skickat idag, får jag glatt sitta och skicka en och en tills det är klart. Hurra för tekniken som aldrig sviker! Samtidigt sitter jag och jobbar med annat som har med skivan att göra med och efter det svarar jag på den här intervjun. När dagen är slut har jag kraftig musarm och luktar hästskit men det är bara härligt.

5 saker du inte skulle klara dig utan?

– Min gitarr, min studio (Viper Studio), min iPhone, min bil (även om det är en jävla skitbil), internet.

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?

– Jesus eller Mohammed, så jag skulle kunna säga: Goddag, jag är från framtiden. Vet ni vad fan ni har ställt till med egentligen?

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?

– Jag hatar musikbranschen. Det är en förljugen jävla skitbransch som kan fara åt helvete. På nya skivan Legions of Bastards finns en låt som heter Vicious Companions som jag glatt tillägnar musikbranschen. Men jag älskar musik. Musiken är en del av mig och har alltid varit det. Jag kan bara inte leva utan musik. Att komponera musik, spela musik och lyssna på musik är det bästa jag vet.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?

– Om 15 år ser vi början på en demokrati i Nordafrika och arabvärlden. Om 100 år bär vi alla gasmask.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

– Ibland blir jag lite trött på att musikkarriären är som ett svart hål som man kan stoppa oändligt mycket slitiga arbetstimmar i och det fortfarande gapar efter mer. Och då snackar jag inte om själva musicerandet, utan allt runtomkring som tar så oändligt mycket tid och kraft.

Men sluta spela? Nej, då skulle jag bli deprimerad. Jag behöver spela för att må bra, så det är bara att köra på och göra det bästa av det. Musiken gör att det är värt att hålla på tills man ligger i träfracken.

Livs filosofi?

– Att tänka positivt och göra det bästa av det man har. Och att alltid göra sitt bästa.

Politisk ståndpunkt?
– Jag gillar inte höger/vänster-tänket. Jag tycker det känns förlegat. Om jag måste välja en inriktning så ligger väl liberal närmast. Jag tror på eget ansvar och individens frihet. Men också på solidaritet med andra människor. Jag kan hitta bra grejer hos sossar såväl som moderater. Och dåliga grejer behöver man inte leta efter med ljus och lykta i politiken åt något håll.

Religion?

– Jag är inne på det här med att tänka själv. Och en vetenskapligt grundsyn på tillvaron. Senaste skivan är väldigt inspirerad av sekter och i synnerhet Scientologin. Jag tycker det är fascinerande hur folk dras till de här grejerna.

Så religion, nej tack. Inte satanism heller för den delen, jag tycker att hela grejen är oerhört fånig och jag föredrar att tänka själv. Jag behöver ingen La Vey, Ulf Ekman, Jesus, L Ron Hubbard eller fan själv för att berätta för mig hur det ligger till och hur jag ska tycka och tänka.  

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

– Varje gång någon försökt iscensätta ett utopiskt samhälle har det gått rakt åt helvete, så jag tror inte jag ska försöka skissa på ett, he he. Men att leva i en demokrati är ju hemskt trevligt även, om det perfekta samhället inte existerar.

Husdjur? hund/kattmänniska? Annat?

– Har alltid varit kattmänniska sen barnsben. Men för ett par år sen skaffade vi en liten Jack Russel-terrier som heter Maja och är helt underbar.

Roligaste /tråkigaste minnet?

– Det tråkigaste är inget som jag vill berätta om, men det roligaste var nog när jag hoppade fallskärm. Det var en otrolig upplevelse och en riktig adrenalin-chock! Adrenalin-kick menar du väl?

“Kick” känns lite futtigt för att beskriva känslan. Jag var alldeles hög hela dagen!

Favorit dryck?

– Absinthe.

De 5 bästa albumen? Sämsta?

Mercyful Fate – Don’t break the Oath
Iron Maiden – De första sju albumen, jag kan omöjligt välja.
Judas Priest – Killing Machine
W.A.S.P. – s/t
Accept – Breaker

Sämsta albumen vet jag inte, men vill man höra dålig musik så är det bara att slå på radion. Därför lyssnar jag mest på P1 när jag slår på den.

Hur  känner du inför det faktum att Judas Priest lägger ner bandverksamheten efter Sweden Rock festivalen 2011?
– Visst är det tråkigt att legendarerna lägger av. Men dom har verkligen förtjänat att gå i pension efter allt dom gjort. Undrar om dom klarar det? Det är tveksamt!

Bästa konsertminnet?

– Iron Maiden, Somewhere in Time turnén, Johanneshov, Sthlm. Min första riktiga konsert. Jag var 13 år tror jag. Inget kommer någonsin kunna slå det. Men Heaven & Hell kom ganska nära när jag såg dom i Tyskland för några år sen. Det var oerhört bra.

Bästa filmen?

– Fight Club

Märkligaste stället du befunnit dig på?

– Ni skulle inte tro mig om jag berättade det… Men ett ganska märkligt ställe jag varit på var 3000 meter upp i luften i fritt fall under fallskärmshoppet jag berättade om. Eller när man hängde ut från flygplanet och tittade ner på marken. Det kändes inte helt naturligt…

www.wolf.nu
www.myspace.com/wolfheavymetal
www.facebook.com/wolf.metalband
www.twitter.com/Nik_Wolf

Leave a Reply

