Metalpeople del 26 – Mephi

Beskriv en vanlig dag?

– De här är ju värsta “Heavy Mental frågan” Men visst, du skall få ett någorlunda ärligt svar. Jag vaknar väl sisådär 15:00 efter ca 13 timmars elendig sömn. Jag Skall vara glad om ja fått drömma något positivt under nattens gång, men visst händer de ochså! Nu verkar jag dock vara i en jävla Night terror period.  Jag Är i regel oftast ett jävla vrak utan dess like på morgonen. när ja väl  dock lyckas slå upp ögona Så har jag en sån här typisk svensk överlevnadstrategi . 7 koppar kaffe på tom mage.. Lite b och jävligt standard! men de funkar ju någolunda trots allt, så ja skall inte gnälla. När jag halvt som halvt lyckats transformera om mig till en människa så brukar jag och min fru dra oss ut snabbt utav bara helvete till skogen för att och göra en tröstande eld.  På kvällarna ägnar ja oftast all tid till att sjunka ner i musikens värld. Just nu försöker jag skriva lite på min 2a platta. Men för det mesta fastnar jag ärligen i att bara drömma mig bort till musiken. just nu spelas det mycket Ulver,philip glass,Naglfar,Bernard LHoir, Arcana…

5 saker du inte skulle klara dig utan?

– Min Fru, Musiken , Naturen , Själsfränder, Och givetvis min egen Själ då, Utan det vore väl allt rätt så jävla meningslöst.  

Om du hade vänt på frågan så hade nog svaren blivit allt för många!

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför? 

– Jag skulle vilja dricka varm choklad på ett smältande isberg med Carl Gustav Jung ,min fru,och mina själsfränder, dessutom så tror jag att Jung säkert skulle kunna reboota våra hjärnor tills det att vi smälter samman med ur-havet. Och de är ju bara för bra för att vara sant. hahahahaha  Men det vore ju även rätt så trevligt om vi var utrustade med lite andra prylar än bara varm choklad. Vad vet jag, kanske björn fällar, Kast me kubb hahaha,ändlöst me sprit? Grymma tält och såna grejjer. Nån kan säkert ta med gitarren. Jag är nog rätt så övertygad om att det skulle kunna bli Pingvin metallens födelse ! 

 Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?

– Man får passa sig för va man skriver här. Men helt ärligt, det skulle inte förvåna mig om jag en dag råkar få se att “Mayhem” spelar live på Ikea!

 Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?  

–  Svårt att säga. Jag önskar ofta att jag hade en jävla tidsmaskin.  Du vet, bara liksom kunna vrida tillbaka tiden och stanna den kring året 1994.  Men de är ju så, att Så länge musiken lever inom en själv så antar jag väl att de inte spelar nån större roll hur det egentligen ser ut. Måste säga att Dagens metal inte ger mig speciellt mycket alls. Och visst  är det jävligt trist på sitt sätt. Jag saknar tiden då allt var intressant, nu får man allt leta ihjäl sig om man skall finna något bra, eller så är det bara jag som är slö? Så när jag lyssnar metal av något slag så blir det mest gamla plattor.

 Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?  

– Ibland har jag stor jävla lust att dra iväg till indien, eller något annat land  .. typ meditera mig bort från hela skiten! Men jag tror jag skulle bli helt jävla galen utan musiken, så det är ingen ide. Jag menar musik terapin har ju visat sig funka i snart 30 år, så vad är det för mening med att ge upp den?  Med musik löser sig allt skall du se.  Och det vet du ju ochså 😉 hahahaha  Ja, jag gör ju det! 🙂

 Livs filosofi? – Själen är allt, allt annat är en illusion..  

Politisk ståndpunkt? –  Ut i skogen och ät bark och rötter. Politik känns bara som ett menlöst ego trippat krig.

 Religion?

– Religioner verkar väl mer handla om nån sorts jobbig identitetskris till ingenting! Den sanna religionen är för mig Den inre världen. Själen har en förmåga att ta en på en resa överallt om man bara tillåter sig att giva upp sitt eget ego. Och de är vad  hela mitt liv egentligen går ut på. Att vårda själen så gott det går i en trasig mekanisk oandlig värld, utforska själens möjligheter och dess oupplevda förträngda potential. Vilket ironiskt nog kan innebära att just inte göra ett skit. Det känns lite som att människan totalt omedvetet intellektualiserat sig och tänkt sig in till en andlighet som just inte är andlig på något vis .hahahahahahah, verkar skit jobbigt det där, detta liknar mig mer bara  ett själsligt fångenskap. Jag själv har ingen vidare lust att springa omkring i ett mentalt oandligt religöst helvete likt En mekanisk robot hela mitt liv. Dagens andlighet/religioner är just så mentalt efterblivna. Fast svetsade i ett jävla psykotiskt ego. Så min religion är själen. där kan ja vara lite friare ialfall! hehe  . och frihet det gillar jag.

 Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut? 

– Jag tycker det skönaste av allt vore om allt bara blev till vackra toner,  så slipper man orka bry sig.  Kroniskt ledsamt svar, men de vore underbart ju. värsta melodi orgien…   

  Husdjur? hund/kattmänniska? annat? 

– Måste nog säga Kattmänniska.. Men det är väl själen/individen som räknas. Men om jag måste välja så blir det nog katt, de sprider en ljuvligt lugnande essens. Och de gillar jag.  Tyvärr är jag allergisk mot katter, och jag har en här hemma som håller på att ge mig ett liv fyllt av astma besvär. Antar man får ta det:/ För utan katt har ja då inte tänkt vara! Man får offra sig helt enkelt… 

 Roligaste /tråkigaste minnet? 

– Vet inte riktigt, De tråkiga minnena kan nog vara lika roliga så här i efterhand då jag blickar tillbaks på dem. Som detta t.e.x jag låg  inlagd en vecka på karolinska sjukhuset. De hade tagit ett misslyckat ryggmärgsprov på mig, så ambulansen fick till slut hämta mig i mitt hem, för jag kunde varken gå eller äta . Ryggmärgsvätskan hade av nån mysko anledning runnit ut i  ryggen. En vecka ompysslad av sjuksköterskor,  ja menar det kan bara inte bli bättre. Snacka om själavård och psykoterapi på alla plan.. Jag var säkert som en ny människa efter det, åtminstone för en eller 2 dagar.Så helt klart en av mina roligaste minnen.  Tråkigaste minnet kan säkert  vara då jag inte fick vara kvar där längre, samt att smärtan inte heller hade gått över då de kastade ut mig. Jag fick ej utskrivet nåt starkare smärtstillande heller. Och jag hade så sjukt ont, så ja söp mig totalt full i en ändlös dimma. Ungefär då träffade  jag min fru…så ja, de var en bra upplevelse – trots allt.  

 Favorit dryck?

– Öl, Röd Vin, Kaffe, The, Yerba mathe är ochså rätt skysst! Och vatten då givetvis!  

 De 5 bästa albumen? Sämsta? 

–  Svår fråga… Men om jag måste nämna bland de fem bästa, så är de säkert dessa!

 Emperor-In the nightside eclipse

Mayhem-Mysteriis Dom Satanas

Katatonia-Dance of December Souls

Dissection-Storms of the Lights Bane

Burzum-Hvis Lyset Tar oss

  Bästa konsertminnet?    – Porcupine tree i Lund 2009!  Dem äger Live…

 Bästa filmen?

– Svårt att säga, jag har en stor passion för svart komik. Tragiska rullar som typ Happiness är ju bara för underbara.  Men jag måste säga att filmen “The fountain” är iallfall helt klart en av mina absoluta favoriter. David Lynchs “Mullholland Drive” är en film jag heller inte kan få nog av …. Men det finns mycket bra..

 Märkligaste stället du befunnit dig på?

–  Hm..  Fantasin verkar kunna ta en överallt. Men ärligen i mina drömmars världar har jag nog stött på de mest märkliga ställena man kan tänka sig. Rätt jobbigt att ibland vakna helt jävla traumad efter en dröm så där. Men det är rätt så skön känsla då man sitter där lite halvtrygg med sitt morgonkaffe och det verkligen till slut går in i hjärnan “att det där var ju bara en dröm” Blir så där paradoxalt skönt då i hjärtat.  

http://www.myspace.com/morganiumadaylanium

http://www.myspace.com/psykiskterrorism

http://www.myspace.com/vargafmorganium

Leave a Reply

