Metalpeople del 25 – Josefin Berg

 Beskriv en vanlig dag?
– En vanlig dag just nu ägnar jag åt bandet och planerar även för fullt inför en företagsstart. Jag och Natalie (vår trummis) ska starta en internetbutik för alternativa klädstilar, Deviance Clothing. Blir en hel del fikande också.

5 saker du inte skulle klara dig utan?
 
– Musik såklart, Nikotin, Vänner, Datorn, Konst
Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?

– Oj vad svårt, Einstein kanske… skulle vart jäkligt intressant att vara närvarande när han kom på nån av sina teorier.

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?

– Över lag tycker jag det är trist att det är så mycket mainstream musik som får uppmärksamhet. Känns ofta väldigt känslolöst och trist bara. Hoppas på mera tillförsel av meningsfull musik till tex radio o tv.
Lokalt finns det många bra band och jag tycker det är jävligt synd att det inte blir mer röj när det väl anordnas konserter.  Regionalt är det väl som överallt annars, finns mycket bra men även mycket skit, likaså globalt.
 
 

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?
 
Inte den blekaste aning faktiskt. Musiken har ju utvecklats så otroligt mycket de senaste decennierna så det är svårt att svara på. Hoppas på mycket variation.

  

 

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?
– Just nu är jag på väg mot mina drömmars mål så nej, absolut inte.Livs filosofi? – Lite av en klyscha kanske men, ångra aldrig det du har gjort, bara det du inte gjorde.

Politisk ståndpunkt? – Det håller jag för mig själv. Religion? – Ingen. Jag anser att religion är till grund för så mycket av all skit här i världen så jag tar avstånd från allt sånt.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

Respekt för djur och natur men även människor emellan. Bäst vore om jorden fick börja om från början.

 

Husdjur? hund/kattmänniska? annat?
Jag är både och. Jag älskar djur. Har 2 katter, men skulle ha haft hund också om jag hade bott lite rymligare. Har även haft en nymfparakit som jag älskade men var tvungen att lämna bort.
Han satt på min axel dygnet runt, även i duschen. Han älskade öl och ostbågar och blev vansinnig om jag pratade i telefon för länge.
Roligaste /tråkigaste minnet?
– Roligaste: Resan och vistelsen på Metalcamp 2009. Bilade ner till Slovenien med bandet och en hel hög med vänner. Såg en massa bra band, och festade loss bland metalheads från hela Europa. Kan det bli bättre. Det tråkiga kan vi lägga åt sidan.
 
Favorit dryck? – Det svarta guldet Coca Cola, kan inte leva utan det.
 
De 5 bästa albumen? Sämsta?
–  Det finns så många bra så jag kan inte nämna några bästa, men finsk metal ligger mig nära om hjärtat med några undantag såklart. Dimmu Borgir är mina största favoriter om man nu räknar bort det senaste albumet som gjorde mig grymt besviken. Mustis & Vortex, you will be missed.
Bästa konsertminnet?
– Bästa konsertminnet måste nog också bli Metalcamp över lag. Såg bla Dimmu och Dragonforce… underbar stämning trots allt regn och all lervälling.
Bästa filmen? – 

 Finns så många bra filmer men jag har en förkärlek för asiatiska skräckisar. Shutter, the ring och one missed call är några favoriter. Älskar även Piratesfilmerna och Avatar tex, mycket pga den underbara bakgrundsmusiken. 

Märkligaste stället du befunnit dig på?
   

– Har inte varit på nåt märkligt ställe vad jag minns. Eller jo, vi åkte med bandet till en kyrka utanför Prag på väg till Slovenien. Hela kyrkan var inredd med ben från tusentals människor, det hängde girlanger av ben och skallar i taket. Mitt i rummet hängde en gigantisk ljuskrona gjord av skulderblad, höftben och alla möjliga benbitar. Tittade man noga kunde man se att många av dom var barnskallar. Det gick kalla kårar längs ryggraden samtidigt som det var helfascinerande.

Leave a Reply

