Metalpeople del 23 – Daniel Hedblom

Beskriv en vanlig dag?

Jobbar jag inte ägnar jag mig mestadels åt mina huvudintressen, vilket involverar böcker, musik, film och mat – både att äta och att tillaga.

5 saker du inte skulle klara dig utan?   – Snus, Dator, Skivspelare, Stekpanna, Tabasco

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?

Adolf Hitler, sista dagen i bunkern under Berlin 1945. Det skulle vara intressant  att höra mannens funderingar innan han tog livet av sig.

Din syn på musiklivet? Lokalt,regionalt, globalt?

Äh, jag hänger inte med speciellt mycket numera. Jag är uppväxt med 80- och tidig 90-metal och dess extrema avarter. Det är där min musikaliska grund finns. Med nu-metallens framväxt i slutet på 90-talet tappade man ju allt hopp gällande metallen. Var inte speciellt förtjust i svartmetall heller. Döds och thrash liksom. Senaste årens retro-thrash band fick en dock att hoppas på bättring. Vad man dock numera lärt sig är att trender kommer och går. Det gäller bara att rida ut de dåliga.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?

Som sagt, it goes round and round och kommer ut i en något annorlunda förpackning. Om hundra år är sträng-baserad musik något som ses som något utdöende och strikt för de endast intresserade musiknördarna. Som folkmusik är idag. Digitaliseringen av musiken i stort, både instrument- och inspelnings-mässigt är början till slutet av hårdrocken som musikgenré. Åtminstone som den ser ut nu. Jag är en analog vinylkille. Människor kommer alltid att behöva få utlopp för sina aggressiva känslor genom musik, den kommer dock att ta andra former. Synt-baserad grind. Där är något att utveckla!

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

Jag är naturligt ganska lat av mej och finner mej i de situationer jag är i. Jag har inget stort självutvecklande behov. Vill resa mer, men det finns förhoppningsvis många år kvar att göra det på. Att få vara ensam med något gott att äta och en schysst rulle räcker. Pyssla med vinylen, en bra bok. Visst, pengar såpass att man slipper tänka på det. Jag hade gärna blivit kock. Kanske groupiesamordnare åt Mötley Crue runt 87-88. Lemmys personliga assistent hade också varit nice hahaha.

Livs filosofi?

“Live fast, die” som den gode GG Allin så bra skrev in på sin kropp. Det tolkar jag inte kanske bara att leva varje dag på ett destruktivt sett som GG gjorde, utan att man helt enkelt lever SOM man vill göra varje dag, eller så gott man kan göra det efter de förutsättningar man har.

Politisk ståndpunkt?

Jag följer med i den politiska debatten. Min grund står i arbetarklassen. Ställer mej dock inte alltid i traditionell vänsterskala i vissa tankar dock. Jag anser att Vi just nu befinner oss i en uppbrytningsperiod. En spännande tid. Individualismens utveckling (som jag ändå tycker visa sig vara väldigt likriktat, men människan är ju ett flockdjur) har på gott och ont förändrat samhällsklimatet. Det är lättare att marginaliseras och lättare att utveckla någon slags karriärsstege uppåt och självförverkligande. Sverige amerikaniseras i detta allt mer. Vi har kommersialiseras något otroligt de senaste 20 åren. Det är också ett tuffare klimat, samtidigt som centreringen av de svenska partierna sakta men säkert suddar ut de förut så klassiska riktningarna. “´-ismerna” kommer sakta och säkert dö ut. Vad som kommer efter det är den stora frågan….

Religion?

Atheist, med fetisch för katolisk symbolik. Respekterar och förstår människor som väljer att tro på något, vad än det må vara. Också, trots allt lidande kristendomen ställt till det med i ett historiskt perpektiv, har kristendomen också varit en grundsten till det samhälle vi nu lever i. Tycker man det är ett skitsamhälle måste man dock ställa det i perspektiv hur det ser ut i större delen av världen; fattigdom och förtryck. Vi är trots allt priviligierade här i västvärlden. Den finns dock alltid saker som kan ändras. Människor rör sig framåt, därför är ett status quo omöjligt att bevara.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

Den anarkistiska grundtanken ser ju bra ut på papperet, liksom den komunistiska. Båda visar sig ínte funka i praktiken. Och den individuella liberala tanken skapar skarpare linjer mellan grupper, då alla har olika förutsättningar. Den konservativa tanken faller på människans höga intelligens och skaparförmåga att föra samhäller framåt. Vi har en bra grund i västvärlden att bygga på, men frågan är om vi nu i en brytningstid går åt rätt håll. ja vem fan vet hur det utopiska samhället ska se ut, det finns alltid sprickor i vilket samhälle man än försöker skapa. Människor är för opålitliga och ombytliga.

Husdjur? Hund/kattmänniska? Annat?

Kattmänniska. Är dock tyvärr pälsallergiker så det skiter sig. Har genom åren prövat alternativ som spindlar OCH råttor, det senaste x-et hade ormar, men hur kul är dom? En Boston Terrier skulle också varit kul.

Roligaste /tråkigaste minnet?

Roligast – När jag och Nibbe (trummisen i dödsmetallbandet Harassed jag då spelade i, och som vi återupplivat och kör en konsert med, tillsammans med Aeon till våren) såg Nakna Pistolen på bio och garvade så att vi fick kramp i magen. Patetiskt men sant, men vad fan, det var tidigt 90-tal, inte mycket hände.

Tråkigast – När min morfar dog och diverse förhållanden som kraschat. Värt att nämna också är då jag var tvungen att sälja hela min metalvinyl-samling vid ett akut behov av pengar. Håller dock sakta men säkert att bygga upp den igen. Dyrt…..

Vad är det märkligaste stället du befunnit dig på?

På en crustfest en nyårsnatt i Göteborg, iklädd kostym. Kände mej rejält off place.

Favorit dryck?

Vin, Kaffe, Brämhults juicer, Ramlösa

De 5 bästa albumen?

Beror på dag och genre, men för dagen –

Stillborn – Necrospirituals

Venom – Welcome to Hell

Accept – Restless & Wild

Holy Terror – Mind Wars

Autopsy – Mental Funeral

Sämsta?

Med det menas för mej grupper som ballat ur och gjort mej besviken –

Accept – Eat the Heat (Det går inte att byta ut Udo, även om senaste är ganska ok)

Exhorder – The Law (Efter en fullkomligt lysande våldsam thrash/death-debut med Slaughter in the Vatican)

Bathory – Hammerheart (Nej, jag gillar inte Bathorys vikinga-period.)

Sepultura – Roots bloody roots (När den kom lät det spännande och brutalt. Det var dock startskottet till något fruktansvärt, nämligen nu-metallen som förstörde stora delar av 90- och 00-talets hårdrock.)

Judas Priest – Turbo (Man försöker att slå in på den amerikanska hårdrockslight-marknaden och lyckas. För det behöver det inte låta bra.)

Bästa konsertminnet?

Carcass på Bergslagsrocken 1991, Clash of the Titans 1990 med Slayer, Megadeth, Testament, Suicidal Tendences, Nashville Pussy 1997, Neil Young samma år.

Bästa filmen?

För många att nämnas. Som stort fan av subgenrer förederar jag skräckisar med religiöst tema, zombies, swords and sandals-rullar. Förkärlek till italiensk splatter och 60- 70-tals exploitation av varierande sort. Hade en filmförening där i slutet av 90-talet där jag visade filmer från varierande subgenrer, Thrash Movie Society och även under Storsjöyran. Självklart sväljer man en hel del mainstream-rullar också. Film är ett stort intresse.

Några sista ord?

Harassed återförenas och spelar live för första gången sedan 1995, och för att göra en konsert mej Aeon, troligtvis i Maj, kika gärna in och lyssna på myspace –  http://www.myspace.com/561953564

One Response to “Metalpeople del 23 – Daniel Hedblom”

  1. Också, här finns tre demos vi gjorde i början på 90-talet att ladda ner – http://extratorrent.com/torrent/2327490/Harassed+-+Swedish+Death+Metal+Early+90%C2%B4s+%28demos%29.html

Leave a Reply

