Metalpeople del 21 – Jonny Pettersson

Jonny Pettersson är sångare i dödsmetalbandet Syn:drom, och black/dödsmetalbandet I God (som förut benämndes BoneGod).

foto:Sanna Hedlund
 

5 saker du inte skulle klara dig utan?
Mina guror, vännerna, musik (eller konst över huvudtaget), hojen och träning.

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?
Nu är jag säkert tråkig och säger någon som alla redan sagt men HP lovecraft skulle vara ganska kul att träffan. En man med den fantasin lär nog ha en del roligt att berätta.

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?
Lokalt är det många bra band som har en ny skiva på G. Primordial håller på att mixa sin nya skiva nu, fick höra ett smakprov och det kommer att bli riktigt bra! Ärligt så har jag dålig koll på musiken i Irland än så länge. Belfast verkar ha en stark döds och hardcore scen. Det är många bra band som kommer ner till Dublin och spelar.

Globalt så ser det ljust ut, iaf på dödsfronten. Många bra old school dödsband som släpper riktigt bra grejer. En av dom coolaste skivorna från 2010 var Black breaths dubut Heavy Breathing. På black fronten ser det tragiskt ut då sovrumsblack och underproducerad skit verkar vara det som folk vill hänga i julgranen. Det gör mig mest förbannad.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?
Allt går ju i vågor, just nu verkar alla vilja spela old school inom extrem musik överlag. Vilket jag är helt säker på är en motreaktion på dom senaste årens “moderna metal” uppsving. Så det är nog svårt att säga. Något som jag kan säga med all säkerhet är att kvalitativ extrem musik aldrig kommer att dö ut.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?
Svår fråga, jag trivis ganska bra med min tillvaro.

Livs filosofi?
Se till att ta vara på ditt liv och kasta inte bort det på skit.

Politisk ståndpunkt?
Uppvuxen i arbetarklassen så det är ditåt jag dras. Svårt att veta vart det är i dag dock då partierna slås ihop med varandra och ingen står för sina grundideal längre.

Religion?
ALL religion är skit! Religon är samhällets bottenskrap.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
Svårt att säga då jag inte tror på fantasier.

Husdjur? hund/kattmänniska? annat?
Både och men måste jag välja blir det katt.

Roligaste /tråkigaste minnet?
Det finns så många av båda så det är svårt att välja ett.

Favorit dryck?
Öl och Captain morgan.

De 5 bästa albumen?
Nile – Black seeds of vengeance
Morbid Angel – Covenant
Monstrosity – In dark purity
Behemoth – Satanica
Vader – Litany

Bästa konsertminnet?
Nile på Wacken 03. Höll fan på att kissa i byxorna för att det var så bra!

Bästa filmen?
Braveheart

Bäst/sämsta med Irland?
Bästa är alla pubar och folket. Det sämsta är all fukt och den katolskakyrkan.

www.syndromweb.net

www.myspace.com/bonegod

 

Leave a Reply

