Metalpeople del 20 – Johan “Noctus” Enberg

Berätta gärna om dig själv.
– Ja, jag vet inte riktigt vad jag skall berätta om mig själv. Heter Johan Enberg men kallas för “Noctus” i musikerkretsar och på krogen (fråga mig inte varför, men jag folk känner tydligen igen mig där), haha, så det kan vara ibland. Bor i Boden och är t.om. född här i Boden när sjukhuset väl stod kvar. Har hårdrockat på i säkert 10 år, utan ånger. Vet inte vad mer jag skall skriva, men ni får väl nöja er med detta.
Beskriv en vanlig dag.
– Den typiska dagen vaknar jag och gör mig klar för dagens alla bravader som komma skall. En vanlig dag innefattar även väldigt mycket musiklyssnande och datorspelande då jag är en riktigt nörd utav mig, iallafall när det kommer till att spela spel. Det är i stort sätt en vanlig dag för mig.
 
5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Det var en bra fråga… Men det mest självklara är musiken och dagens teknik (datorer m.m.) då det är de som gör att jag kan fördriva tiden då jag inte är i replokalen med bandet eller då jag inte sitter och dricker öl med några polare.

Om du fick chansen att träffa en historisk person, vem skulle det bli & varför?
– Det har jag faktiskt inget svar på. Men om det hade varit till någon specifik tidsperiod hade jag velat besöka antika Grekland eller Egypten, då pyramiderna byggdes.

Om du skulle förutspå trenden.. Hur tror du det kommer se ut om typ 10-15 år? 100 år?
– Jag tror inte de kommer vara så mycket annorlunda gentemot hur det är nu faktiskt. Jag tror det kommer vara i stort sett likadant.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? Isåfall vad?
– Nej, aldrig! Musik är det jag vill syssla med och det som jag tycker är bra på. Jag kommer nog inte få för mig att syssla med någonting annat heller, inte för stunden iallafall. Men kanske om 10-15 år att min syn på det har ändrats. Man är inte förevigt ung.

Livsfilosofi?
– Lev livet fullt ut, gör saker du inte normalt skulle göra. Go fucking crazy!

Politisk ståndpunkt?
– Ingen alls. Jag har inget intresse utav politik överhuvudtaget.
Religion?
– Satanistism/ateism.
Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
– Jag har ingen som helst aning.

Husdjur? Hund/kattmänniska? Annat?
– Jag äger inget husdjur, tyvärr, men det skall snart ändras på. Jag är en hund- och kattmänniska, men gillar andra djur också. Reptiler och fiskar (inte akvariefiskar) har jag alltid funnit intressanta.

Roligaste/tråkigast minnet?
– I musikkarriären? Tja… Roligaste måste varit då vi skulle spela in en låt och precis när jag skulle lägga sången så råkar jag sparka foten i en byrå av något slag, och utbrast “AH, FITTA!” (censur kanske krävs ifall det är unga läsare) för att det gjorde så förbannat ont, och det hamnade precis i början av låten istället för ett långt growl. Det var bara att ta om det från början. Alla i bandet skrattade, inklusive jag själv.
Jag har inget tråkigt minnet. Finns många personliga minnen, men de är inget som jag tror folk har intresse utav att veta.

Favoritdryck?
– Simpelt. Utöver öl och alkoholhaltiga drycker så svarar jag det mest uppenbara för dem som känner mig: Dr. Pepper.

De fem bästa albumen/sämsta?
– Isåfall nämner jag nog fem av dem bästa.
Dissection – Storm of the Light’s Bane
Dark Funeral – Diabolis Interium
Iron Maiden – Brave New World
Bathory – Blood Fire Death
Burzum – Det Som Engang Var

Huruvida dem är bäst eller inte är en smaksak, jag tycker alla albumen är bra skivor i sig, men denna lista kan säkert variera per dag. Men såhär ser den ut i dagsläget.

Bästa konsertminnet?
– När jag såg Dark Funeral live på Nordic Rage Metal Festival 2009 och dem dedikerade Open The Gates till mig i och med att Mikael Svanberg, mer känd som Lord Ahriman, är släkt med mig. Det var jävligt kul!

Bästa filmen?
– Jag gillar bra filmer oavsett genre, men jag inte vilken som är bäst… Detta är några BRA filmer dock:
The Pirates of the Caribbean-triologin
Matrix-triologin
Sagan Om Ringen-triologin
Den Gröna Milen
Braindead

Listan kan göras väldigt lång, men för att det inte skall eskalera alltför mycket så låter jag den vara såhär.

Märkligaste stället du befunnit dig på?
– Det märkligaste… Väldigt bra fråga. Jag har varit på en hel del ställen, men inget som är direkt nämnvärt här. Dock skulle jag säga att Sandträsk Sanatorium var ett väldigt roligt ställe att besöka.

www.myspace.com/eternalduskmetal
Leave a Reply

