Metalpeople del 19 – Grim Vindkall

 

 

5 saker du inte skulle klara dig utan?

– Fem saker jag åtminstone inte vill vara utan under detta livet är konst (inklusive musik, litteratur etc.), närhet till ociviliserade områden, umgänge med goda vänner och de reflektioner, diskussioner och galenskap det inkluderar, det spirituella arbetet och den intuitiva drivkraften att genom alla tänkbara metoder närma mig urkällan.

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?

– Sådana frågor ger mig alltid beslutsångest. Det finns för många intressanta individer för att välja ut någon. Men skulle jag få resa genom historien så skulle jag passat på att uppsöka många filosofer, kompositörer och andliga förebilder.

Din syn på musiklivet? lokalt, regionalt, globalt?

– Helhetsmässigt reflekterar musik människan i stort, det är därför jag upplever det mesta inom mainstream som något stötande och äckligt. Det skildrar något väldigt smaklöst som jag försöker isolera mig ifrån; den viljelösa massmänniskan. Däremot finns det musik som speglar det vackraste tänkbara hos invidiver, vilket jag ständigt söker mig till. En sådan vilja uppträder hos individer lite överallt, här i Göteborg med omnejd där jag lever, i Sverige och i världen i stort.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?

– Allt går i vågor. All musik bleknar någon gång, men musik med kraftfull essens återkommer ständigt vilket är orsaken till att exempelvis folkmusik och klassisk musik överlevt. Det samma gäller den rockbaserade musiken. Många av de olika stilar som uppträtt sedan 50-talet har på olika vis sökt till att göra människan vildare, oavsett om vi talar om metal, hiphop, rave eller dylikt. Jag tror att den linjen kommer fortsätta, och jag tror också att intresset för den etniska och rituella/spirituella musiken kommer att öka i och med upplevelsen av nya kulturer och religioner vilket globaliseringen medför. Det kommer i sig, åtminstone i längden, även medföra att människor söker sig tillbaks till sina egna kulturella rötter och dess musik. Det går som sagt i vågor men en sak är nog säker; större delen av mainstrem-musiken kommer förbli smaklös.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

– Nej, jag har i princip alltid befunnit mig i harmoni med min vilja.

Livsfilosofi?

– Livet är illusioner utan något värdefullt syfte. Syftet för den levande bör således bli att genomtränga dess illusioner – att söka frihet.

Politisk ståndpunkt?

– Politiska färger urvattnas i och med tidens gång och ideologier stagnerar eller förändras. Kortfattat kan jag väl säga att jag är en anti-monetär individualist som tycker att en eventuell stat ska ha så begränsat inflytande på människors liv som möjligt.

Religion?

– Kaosofisk Spiritualist.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

– Övergivet, igenvuxet och bortglömt.

Husdjur? hund/kattmänniska? annat?

– Inget uteslutande, det är individerna jag gillar.

Roligaste /tråkigaste minnet?

– Det minns jag inte. 😉

Favoritdryck?

– Jag är en varierande person, men att dricka direkt från det rena vattnet som porlar ner längs bergen i Jotunheimen i Norge är antagligen min bästa drickupplevelse.

De 5 bästa albumen? Sämsta?

Svårt att rista i sten, det varierar ständigt beroende på humör. Men jag kan nämna fem album som jag i princip alltid tycker om;

Black Sabbath – Sabbath Bloody Sabbath
Burzum – Det Som Engang Var
Emperor – Anthems to the Welkin at Dusk
Bathory – Blood Fire Death
Ulver – Shadow of the Sun

Bästa konsertminnet?

– Dissection på Hovet, oktober 2004.

Bästa filmen?

– Har många favoriter, kommer inte på någon absolut favorit dock. Into the Wild är en av dem. The Godfather, The Fountain och The Shawshank Redemption är några andra.

www.myspace.com/domgard

www.myspace.com/vindkall

www.myspace.com/noxaurea

www.myspace.com/snakeskinangels

Leave a Reply

