Metalpeople del 18 – Fredrik Wallin

Fredrik Wallin. En av de mest kufiska människor man råkat på. Och förmodligen en av de intressantaste!

 

Vem är du och vad gör du idag?

– Jag är den jag är – den jag aldrig varit och aldrig kommer att förbli. Jag tar två steg åt vänster och sen ett till. Och med nävarna fulla av mull från kyrkogårdens gamla gravar spottar jag gift mot den invanda bekvämligheten och åsiktslösheten som den visar upp sig med sina tomma ögon…

5 saker du inte skulle klara dig utan?

– Individualitet, kreativitet, vokabulär, hjärta och hjärna.

Bästa/sämsta skivorna genom tiderna?

– Devil Doll – Dies Irae. Eller kanske “Be-bop-a-lula hela jävla dan” med Thåström? Eller varför inte Fields of the Nephilim – the Nephilim? Äsch! Här växlar mina åsikter från dag till dag… De dåliga har jag en förmåga att glömma bort…

En historisk person du helst skulle vilja samtala med?

– Jesus. (Med vissa förutsättningar uppfyllda, givetvis! Vad jag tänker på är att det samtalet förutsätter att han då faktiskt ska ha existerat. Och om det tvistar både de vise såväl som en hel hoper jönsar…)

Din syn på musiklivet? Lokalt,regionalt globalt?

– Ett tillfälle att framhäva den egna särarten och få de som håller bjällrorna att, darrande inför fritänkarens uppenbarelse, ringa så högt de kan så att flocken samlas och sluter leden mot hotet mot deras bastion av bleka pappersdrömmar! Eller kanske bara en incestuös varböld som mjölkas på meningslöshet. Allt beroende av perspektiv…

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?

– Alla trender är bundna att nå en kulmen och försvinna. Ju närmare en kulmen rörelsen ifråga kommer desto större utbredning har den i folksjälen. Och med den tilltagande graden av folklighet den har desto mer urvattnad och själlös blir den. Till slut, då dess ursprungliga anda ej längre står att finna, dör den och ersätts av nästa folkrörelse som redan väntar på att lyftas fram. Det finns ingen varaktighet i trender. En trend är ett uttryck för den fårskocksmentalitet som är så förhärskad hos människor.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

– En känsla som infinner sig varje morgon jag går till jobbet!

Livs filosofi? – “I snåren vid sidan av vägen bleknar kontrasterna och nya perspektiv uppenbaras…”

Politisk ståndpunkt? -Vänsterliberalanarkorepublikan. Eller nåt ditåt…! Det ger i alla fall en god uppfattning om var jag står!  Religion? – Poet

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

-Ett samhälle där folket förstår att regeringen är deras tjänare. Och där regeringen förstår att frukta folket!

Husdjur? hund/kattmänniska? Annat?

– Inga. Jag har haft ålar och humrar men de har gått vidare till de mörka och oändliga oceanerna på andra sidan livets horisont. Jag uppskattar hundar och katter lika mycket. Jag hatar djurplågeri. Och jag anser att priset på kött gott kan höjas för att minska konsumtionen av kött för att, i sin tur, minska köttindustrins onödiga överproduktion av kött. Nej, jag är inte vegan.

Roligaste /tråkigaste minnet? – Många. Men jag väljer att hålla dom för mig själv.

Märkligaste plats du befunnit dig på?

– Jag har varit på många märkliga platser. Och många väljer jag, återigen, att hålla för mig själv Men, för att nämna en, så ingav likkylen i källaren till ett kontorskomplex i en svensk småstad en smått absurd känsla. Det fick en att börja fundera på hur allvarligt man tog det här med utbrändhet…!

“Angels are bright still, though the brightest fell…” Med det citatet från William Shakespears pjäs Macbeth (akt 4,scen 3) avslutas denna intervju. 

Men Skakespeare är inte den enda britt som ombesörjer inspirationsflödet hos Fredrik. Budskapet han vill förmedla på nya EP:n The End Of Days är underförstått brittisk poesi i klass med tex. Byron & Shelley. Speciellt på låten Gothic Lullaby som är en gothisk kärleksskildring med vampyrprornografiskt tema. En rolig låt i sig menar Wallin och skrattar. “Hela skivan i sig är en samling samhällsomstörtande texter. Man kan väl säga det är anarki, utan den meningen att bli alltför pubertal och pinsam.”

Så missa nu inte chansen få det ypperliga tillfället se  med Wallin i spetsen utföra ett makabert skådespel som får Shakespears teaterstycken blekna i jämförelse!!

www.myspace.com/equotg

NP:

Leave a Reply

