Metalpeople del 17 – Tomas Elofsson

Tomas Elofsson är en ypperligt suverän gitarrist i Östersundsbandet  och en hyvens kille! Jag ska inte säga så mycket mer utan låta honom presentera sig själv. 

-Hur gör man en beskrivning av sig själv då?? Menar du att man ska skryta alltså?
Jag är 800år gammal (nästan lika gammal som Yoda blev), 3 meter lång å ganska snygg;-)
Jag gillar inte religon, tvång eller annan sorts mobbning. Folk ska få tänka själv, och  kan de inte det så kan man säga åt dem att lära sig det. Det är inte så svårt.
Jag försöker vara en snäll och lojal människa, och det lyckas jag fantastiskt med.
Mina dåliga sidor är mitt humör antar jag, kan vara lite för snabb att ryta till ibland men jag antar att jag fått de av min far, han är likadan…så vi bör vara ganska  nära släkt. Sen kanske jag inte får allt som jag försöker göra gjort, och det kan vara jävligt tråkigt.

Är du en vår, sommar, höst eller vintermänniska?

-Kyla och mörker är guld. Jag säger som Abbath i Immortal: “Fuck the sun!”
Jag gillar när det är kallt, för luften är så frisk då. Det ska vara kallt när man lirar metal.

5 saker du inte skulle klara dig utan?
-Mina barn, turnerandet, mina guror, sprit, fruntimmer och vänner. De var 6 men jag kan inte räkna så du får acceptera det;-) Absolut!!

Livsfilosofi? Politisk ståndpunkt?
-Lev snabbt å hårt, de ska göra ont å lira metal! Politik skiter jag i…

Om du fick möjlighet träffa en historisk person. Vem skulle det bli och varför?
-Albert Fish. Skulle vilja tortera honom en stund. Han var inte riktigt frisk, han åt barn, och det är inte bra…eftersom jag har barn själv.

Om du fick välja fritt utan restriktioner. Vilket husdjur skulle man då finna hemma hos dig?
-En apa. Jag hade en sån för 10 år sen, men hon slogs me knivar så jag fick kasta ut henne så jag skulle vilja ha en till.

På en skala från 0-666.Rangordna banden/artisterna nedan samt delge din opinion om dem
Belphegor, Syn:drom, AEON, Setherial, Naglfar, Sanctification, Bibleblack, Nattas, Deicide, Morbid Angel, Godhate, Vomitory, Corroded, Burzum, Finntroll, Johnny Cash..
-Finns ju bara en artist där å de e Cash! 
–  Aeon är ju bra, Naglfar är inte skit heller. Men eftersom jag inte lyssnar på så mycket metal så säger jag inget om de andra:) Ok, men om man skulle plocka in Eddie Meduza, Pär Hulkoff, Raubtier och Jon Nödveidt bland ovanstående då?  -Där svarar jag bara på Hulkoff/Mr Meduza…för vi måste vara släkt!
Och de är båda 666 år gamla fast en är död. Hulkoff är min blodsbroder och Meduza har jag sjungit med live -98 i Brunflo (där jag  är ifrån) och därför så är vi också bröder.
Ända sedan jag sjöng första versen på “hemoröjder i mitt rövhål” med honom, så var hela mitt liv i kras. Allt han gjort är guld…det gäller båda faktiskt.

Din syn på musiklivet – Lokalt? Regionalt? Globalt?
-Ja band kryllar det ju av lokalt, men flödet på konserterna i stan borde vara bättre.
Regionalt har jag ingen kolla på, har fullt upp med mig själv:-)
Globalt finns det ju bra band, men det skulle ta en timme å rabbla upp alla…eller vänta…SANCTIFICATION och HYPOCRISY…alltså dom band jag lirar i…det räcker så;-)

Ditt råd till kidsen som startar upp band i dag skulle bli?
-Se till att ha skoj å ta det inte på för stort allvar i början. Börjar det låta bra och man bestämmer sig för att satsa så bör man lägga all tid på att repa å göra musik. Det tar upp en jävla massa tid, men vill man ut och lira och lyckas så är det bara till att jobba hårt.

Bästa/sämsta album?
-Oj…all jävla dansband, duger det? Japp 🙂

Bästa/sämsta film?
-Alla filmer som kommer ur bröderna Farrelly. Dum dummare, kingpin, den där Mary…ja du kanske hajjar:)

Du har nyligen varit i Sydamerika med Hypocrisy.. Hur var det? Några speciella turnéminnen du vill dela med dig av?
-Det var fan det absolut vansinnigast jag upplevt! Galet roligt men jävligt påfrestande då resandet är brutalt. I snitt 2 flygningar per dag och sen 3-4 timmars sömn varje natt innan det var dax för en ny lobby call och  iväg till nästa flygplats. Knäppaste saken som hände var att jag och Jonas Kjellgren (Scar Symmetry och vår ljud tekniker) blev tagna direkt när vi klev av planet i Cancon. Enligt Mexikanska myndigheter var vi efterlyst av interpol, helt sjukt.
Fattade ju att de bara ville jävlas, men man är inte så jävla kaxig då ett gäng mexikanska poliser och gränsvakter kommer och grabbar tag i en och drar iväg oss  till ett jävla rum som vi får sitta i och svara på en massa ogenomtänkta frågor som man inte hajjar ett piss av. Minst sagt jätte skoj.

Märkligaste stället du befunnit dig på?
-Bolivien! Det var helt galet…gåt inte att beskriva. Tunn luft, fattigdom och elände…men coolaste fansen på jorden!
Helt jävla galna, men de visade stor respekt. Jag tar av mig byxorna som en liten salut till dom!

Drömspelställe?
-Har jag redan lirat på. Summer Breeze Open air inför 35.000 pers.

Vad är det värsta som skulle kunna hända? (tex på turné?)
-Att spriten tar slut…och att Peter (Tägtgren) INTE får magsjuka. Det skulle vara total katastrof.

Det har varit en del line-up förändringar i Sanctification på sistone..
-Kan man säga..haha. Det är vår grej det:-)
Men nu känns det som att det ska funka…ett tag! haha…vågar inte säga annat.
När man har sagt att “nu är det en stabil line up”, då har det gått helt åt helvete rent ut sagt. Men just nu på repen så är det en fruktansvärd maskin och det låter sjukt tungt  bra så vi får hoppas att det håller i sig:-)

Just nu håller Sanctification på skriva låtar till en tredje platta. Något du i dagsläget kan avslöja?

– Ja, vad ska man säga…mer än att det låter skit bra. Pontus som kör live bas med oss för tillfället (Andreas pluggar) har t.o.m. gjort lite riff som jag jobbar på just nu, och det är så sjukt bra att man spyr!
Jag har väl 3 låtar klara så en inspelning är inte så långt borta. Det känns bra att inte behöva skriva allt själv, utan att folk hjälper till, t.o.m. killar utanför bandet!..haha.  Jag skiter i vem som skriver musiken eller kommer med riff bara det är bra, och Pontus är en superb låskrivare så att vi kommer att jobba ihop framöver är lika klart som en flaska Koskenkorva…varje fredag.

Är bandet sponsrade av något instrumentföretag?
-Ja,  vi har en deal med ESP GUITARS. De har hjälpt oss en hel del genom åren å det är man hyfsat tacksam för. Det finns inga bättre gurkor än ESP/LTD så det var ett lätt val att söka sig dit. Personligen så har jag enbart spelat på deras guror sedan 2004 men Sanctification har haft en deal med dem sedan 2008. Ingenting annat duger.

Sanctification är ett av banden på Pulverised records..berätta gärna mer..hur gick det till etc..Var det något annat bolag som visade intresse?
-Pulverised Records  kontaktade mig och så var allt igång. Jag tänkte faktiskt lägga ner bandet å bli hemma-fyllo men dom ville annat. Nu är vi inte kvar där då vi ville bryta kontraktet. Men vi har kontakt med ett gäng bolag så det ska nog ordna sig.  Har ni nåt managementbolag då?
-Ja i Scandinavien har vi det. Undertaker Management.  http://www.myspace.com/undertakermusicmanagement Vi letar ett för utlandet också.
Efter 1,5 års frånvaro laddar Sanctification nu alla batterier för att riva av några infernaliskt tunga riff och mäktiga trumsolon på Gamla Tingshuset nu på Lördag!! 

 

www..myspace.com/sanctificationband

www.myspace.com/hypocrisy

www.hardrocksklubben.se

Leave a Reply

