Metalpeople del 16 – Heidenhammer

Närhelst Hatpastorn varit allför upptagen med andra bestyr än att dokumentera sina likpredikningar, har han emellanåt lämnat över rodret till Heidenhammer. Denna snart 30-åriga gestalt,till hälften norrman, hälften svensk verkar ha många strängar på lyran. Tillsynes kan det tyckas han är en riktig “helyllekille” som gillar mysiga hemmakvällar,trevliga promenader, och frågesport.. Matlagning och bakning är också något han gärna sysselsätter sig med
Med ett särskilt intresse för Ryssland, Centralasien och Kaukasien har denne utbildade statsvetaren på uppdrag av totalförsvaret och norska institutet för utrikespolitik skrivit om den ryska extremhögern . För närvarande jobbar han som gymnazielärare i engelska och i religion på en privatskola i Oslo. Musikaliskt spelar han bas och skriver riff till BLOODLINE tillsammans med Dr Panzram, och har precis börjat knåpa ihop låtar till ett nystartat band, KARIMOV. Sedan 7 år tillbaka har han  tränat Krav Maga  Inte nog med det.För 10 år sedan beslutade han sig för att bli vegetarian dessutom.

“Heidenhammer är vida känd för att kunna reta upp sig under morgonkaffet över de hädelser som titt som tätt drabbar svartmetallgenren ” (från Hatpastorns likpredikan)  Finns det något annat som gör dig upprörd?

Jöstikapetter, det är för mycket för att orka räkna upp. Jag är nog en rätt lättirriterad person. Förutom vardagsmissnöjen stör jag mig på inskränkthet. Främlingsfientlighet. Sexism. Inkonsekvens. Allmän hjärndödhet. Orkeslöshet. Tråkiga människor. Den politiska vänstern. Den politiska högern. Folk som inte bryr sig om politik över huvud taget. Särskrivningar. Kampidrott med poängsystem. Dåliga manusförfattare. Och mycket mer.

Din syn på musiklivet – Lokalt? Regionalt? Globalt?

– Lokalt sett skulle väl vara Oslo, och vad jag anser om den musikaliska degenerationen i denna stad är väl ganska tydlig för den som läst mina inlägg. De band jag kan rekommendera att kolla upp är KONFRONT, WHIP (om de nu fortfarande håller på …) och möjligtvis WAKLEVÖREN. De sistnämnda har i alla fall en del underhållande titlar på sina alster. De gamla klassiska banden härifrån intresserar mig inte ett dugg längre, då jag i ärlighetens namn inte tycker de krystat ur sig något anmärkningsvärt på över ett decennium.

Det regionala kan jag nog inte uttala mig om, då jag vet för lite om det. I Norge som helhet vill jag dock lyfta fram MYRKGRAV, som förtjänar all uppmärksamhet som finns att tillgå. Ärligt talat vet jag fan inte vad som hänt här, då Norge i mina ögon hade de absolut bästa banden en gång i tiden. Men det som en gang var er nå borte …

Globalt, då. Då jag betydligt hellre gräver ner mig i gamla alster och letar efter godbitar jag missade under 90-talet är det inte alltför ofta jag tar mig tid att söka upp nya förmågor. Seriöst finns det fan för många band, och tillgängligheten gör att man nu måste simma igenom oceaner av skit för att hitta guldkornen. Det har jag inte tid med. Men, de aktiva band jag likväl gillar och upptäckt på senare tid är DARKESTRAH från Kirgizistan, PRIMORDIAL från Irland och de jag nämnde tidigare. Sedan är det klart man alltid dyker på bra saker emellanåt, men på rak arm kommer jag just inte på några fler.

I gästblogginläggen kan man inte undgå notera att Heidenhammer artigt tackar för kaffet efter sina upprörande teser. I mitt stilla sinne undrar jag vilken kaffesort han föredrar?

-Ah, mycket bra fråga! Ett kaffe som pockar på uppmärksamheten har en förädlingsprocess som består av ett mungodjur på ön Java i Indonesien äter kaffebönor för att sedan skita ut dem. Dessa rostas senare och blir ett exklusivt kaffe. Annars föredrar jag faktiskt Löfbergs Lila – de hade ett för jävla bra kajunkaffe en gång i tiden. Kaffet här i Norge är ren skit (och då menar jag inte mungodjuravföring), vilket gör att jag alltid köper med mig ett berg när jag besökt Sverige. Eftersom jag är från Värmland, tycker jag killen gjorde ett utsökt bra kaffeval!:)

Favoritdryck?
– Bra kaffe, Jim Beam bourbon, samt vodka av märket Rasputin.

Om du fick chansen träffa en historisk person. vem skulle det vara och varför? 

– Nu tror jag inte att de skulle vara vidare intresserade av att ha mig i deras respektive fikarum, men jag skulle velat dricka kaffe tillsammans med Pär Lagerkvist (för hans författarskap), Niccolo Machiavelli (för att få reda på om han var seriös eller satiriker) och Saparmurad Niyazov (mest för hans guldstaty av sig själv).

Fram till nu har Frostborg varit mig tämligen okänt…Berätta mer om bandet.. Är det ett sidoprojekt? Finns det mer material att tillgå?

-Jesus Kristus, jag hade liksom trott att Frostborg skulle vara lite av en statshemlighet. Hur fan förklarar man det … alltså, det är ett seriöst oseriöst “band”. Grundidén var att vi skulle mjölka ur de sista true-riff vi haft kvar var för sig, som av någon anledning aldrig blivit inspelade förut och arra ihop dem till stinkande, naiv men samtdigt suverän 90-talsBM. Bandfotona har fått klar hjälp av DCP. Sedan finns det en hel mytologi kring Heidenhammer och hans förehavanden i, innan och efter Frostborg. Egentligen var det aldrig tänkt att jag skulle ta namnet Heidenhammer till bloggen, utan det var Pastorn som överraskade både mig och resten av världen med det valet. Och tro mig, mer material till Frostborg kommer det alltid att finnas – åtminstone så länge den så kallade “scenen” ser ut som den gör.

Vad är det bästa/sämsta med Östersund?

– Jag har nog ingen särskild uppfattning om just den staden. Jag mönstrade där 1998 och åkte snabbt därfrån. Mitt enda kvarvarande minne förutom det består av en man som stod på torget och sålde Proletären. Ja, och att Annika Norlin (en av Sveriges i särklass skickligaste låtskrivare) härstammar därifrån. Hon är väl det bästa … vad som är dåligt har jag egentligen ingen aning om. Skulle kunna nämna en lång tvist gällande administrationen i Mittuniversitetet, men det intresserar nog ingen vid det här laget.

Husdjur?
-Knappast.

Bästa/sämsta film?

– Den frågan kan jag nog inte besvara. Ska jag se på skärm föredrar jag TV-serier. Seinfeld, the Office, West WIng, the Comeback … jag brukar gilla de första 20 minuterna av filmer, sedan blir det tråkigt. Punisher: War Zone är dock lite av en religiös upplevelse. Kan även rekommendera filmskaparen Michael Haneke. Att kora en sämsta film är nog helt omöjligt. Önskar att fler människor läste böcker i större utsträckning. Eller serier. Garth Ennis “Punisher”, till exempel.

Rangordna följande band/artister/ samt lämna gärna kommentar om just varför det är bra/dåligt: Mayhem, Enslaved, Wrath passion, Sanctification, Setherial, Dark Funeral, Impaled Nazarene, Behemoth,Marduk, Gorgoroth, Darkthrone, Dark Tranquillity,Borknagar,Equinox ov the Gods, Burzum (Varg Vikernes),Emperor,WATAIN,Belphegor, Cradle Of Filth,Dissection,Dio, Immortal, Bethzaida, Johnny Cash,Jon Nödtveidt..

– Rangordning håller jag mig från, men kommentera kan jag göra.

MAYHEM – tja, fyra låtar är legendariska, och eftersom alla vet vilka behöver det väl knappast sägas. Resten är poänglöst. Om du kommer till Oslo kan jag, mot betalning, ge en guidad tur till både gamla Helvete och till Euronymous tidigare trappuppgång.
ENSLAVED – “Frost” och “Blodhemn” är jävligt bra, men deras andra alster är inte riktigt min kopp kaffe. “Eld” var en monumental besvikelse när den kom.  WRATH PASSION – vet jag inte ens vad det är. ( blackmetal från Lofoten)
SANCTIFICATION – se ovan.
SETHERIAL – fan … äh, Hatpastorn vet redan att jag aldrig varit ett större fan av deras musik. Respekt dock för att de aldrig ändrat eller sålt sig, och för att de som personer är jävligt schyssta. Tror de skulle vinna mycket på att framför allt arrangera låtarna på ett annat sätt än de vanligtvis gör.  DARK FUNERAL – “Secrets of the Black Arts” är tveklöst en av de bästa BM-skivor som gjorts. Sång, riff, trumspel, låtmaterial och arrangemang tillhörabsolut toppklass. När Blackmoon hoppade av eller fick sparken gick det åt skogen och jag har aldrig brytt mig om dem sedan dess.
IMPALED NAZARENE – nu börjar det kännas tjatigt, men några av deras tidiga verk är svinbra och var en frisk kontrast till trolltyg i tomteskogkonceptet större delen av BM-scenen led av under 90-talet. Någonstans kring “Nihil” tappade jag intresset och tyckte musiken blev seg. När sedan Mika började, likt Tompa Lindberg, agera rockstjärna och gästspela på allt han kom över blev det bara tröttsamt. För att inte tala om att han i intervjuer började tala väl om HIM …  BEHEMOTH – “Sventevith” och “Satanica” är bra, resten kan man väl hoppa över. Däremot verkar Nergal vara en riktigt bra person, och sådana finns det för få av.
MARDUK – enligt mig ett av de mest överskattade band som någonsin existerat. Har aldrig begripit den så kallade storheten. Mogges gamla trallpunkband MOSES var betydligt mer underhållande.
GORGOROTH – se ovan. Aldrig gillat. Att folk hypar dem nu får mig att undra över om de ens lyssnat på dem. I alla fall hör jag inget i deras verk som inte andra gjort bättre och tidigare.  DARKTHRONE – Fram till och med “Total Death” är det mesta överlägset. Sedan … tja, det var inte på grund av låttitlar som “Sjakk Matt Jesu Krist” jag började lyssna på dem, om du förstår.
DARK TRANQUILLITY – hade en jävla hit med låten “Punish My Heaven”. Sedan vet jag inte. De har liksom varit ett band som alltid funnits där, men som jag inte tagit större notis om.
BORKNAGAR – “Quintessence” är en guldplatta, likaså vill jag minnas att den självbetitalde debuten är bra. Sedan tog de in Vintersorg och sagan var all.  EQUINOX OV THE GODS – dessa borde väl Dr. Panzram kommentera då han har något slags samband med dem, men själv är jag inget fan och kommer nog heller inte att bli.
BURZUM (Varg Vikernes) – att han är politiskt efterblifven är väl ingen nyhet, likaså att hans fem första utgåvor är fantastiska. Ambientskivorna är som bekant ren dynga. Den senaste är väl OK, men inte så mycket mer i mina öron. Har svårt för att han i egenskap av högerextremist får ta upp recensionsutrymme i vanliga dagstidningar.
EMPEROR – du kan ju läsa min analys av “Anthems …”. I korta drag: “In the Nightside Eclipse” är förmodligen den bästa BM-plattan någonsin. Sedan gick det utför.   WATAIN – jisses, här har vi ett överskattat band. Jag fattar inte hypen alls. I mina öron är detta bara en trött och urblekt kopia av redan skrivna riff. Varje gång jag försökt lyssna igenom något av deras alster minns jag inte en ton efteråt.
BELPHEGOR – vet jag just inget om. Jag har hört ett gäng av deras skivor, men minns ingenting.
CRADLE OF FILTH – de tre första verken är suveräna, något som verkar ha glömts bort av de flesta. Annat ljud var det i skällan när de dök upp kring 1993/94, för då fanns det ingen ände på superlativen som slängdes över dem i samtliga fanzines som recenserade dem. I och med “Cruelty and the Beast” sjönk tyvärr skutan. Ett litet plus för videon till … jag minns faktiskt inte titeln och inget av själva låten heller, men videon är i alla fall en parafras på filmen “Sodoms 120 dagar”.   DISSECTION  – ja, återigen – vi vet alla att de två första albumen är legendariska. “Reinkaos” är så bedrövlig att jag saknar ord. Den låter ganska mycket som det usla tyska bandet NIGHT IN GALES – slätstruken, anemisk göteborgsdöds.  DIO – såg honom när han spelade innan ALICE COOPER, sommaren 2001. Jag tyckte mest synd om honom då han fortfarande hade “Dream Evil”-backdropen. Gillade honom bäst som sångare i Rainbow då hans solokarriär mest bara är tråkig.  IMMORTAL – jag gillar nog det mesta förutom “One by One” och “Damned in Black”. Omslaget till “Battles in the North” framkallade ett tyst “herregud” inombords, men den var jävligt extrem när den kom. Deras slogan “… with none above and none at side” verkar för övrigt komma från Freias mjölkchoklad här i Norge (“ingen ovenfor, ingen ved siden”). Har också sett orden “one by one” på en tobleroneask.
BETHZAIDA – detta var ett band jag inte väntat mig skulle dyka upp. Smått obskyrt, men jag får nog säga att jag hade väntat mig mer av deras musik än hur den i själva verket låter. Dåliga arr.
Johnny Cash – säger som Pastorn, jag har lite svårt att förstå varför Cash är så populär bland metalfolk. Om någon är intresserad, har jag ett vinylex av “Cash på Österåker” till salu. Han är inte dålig, men vill jag lyssna på singer/singwriters finns det betydligt bättre. som Lee Hazlewood till exempel. Jon Nödtveidt – har jag ingen kommentar om. MLO/Temple of the Black Light har jag mycket svårt att ta på allvar. Ungefär som handlingen i Lost: make it up as you go along.
Finns det någon person inom blackmetal-scenen som gjort mest intryck på dig? (blackmetal-scenen har/är ett vitt omdiskuterat ämne- lämna gärna din syn..)

– Det är väl ingen person, utan snarare ett band och det är VENOM, som efter 17 år fortfarande är ett av mina absoluta favoritband även utanför BM-genren. INGET band har kommit upp i samma låtskrivarklass och ren blodlustkänsla som de gjorde. VENOM tillhör för övrigt ett av de få band i skaran som lyckats byta sångare med bravur, varför jag även vill rekommendera plattorna med Tony Dolan (1989-1994). Vad som hände sedan, eller efter “Cast in Stone”, kan vi låta vara osagt.

Och med det lämnar jag Heidenhammer åt sitt kaffe (!)och väntar med spänning vad han ska vredgas över härnäst i hatpastorns likpredikan http://wordpress.com/hatpastorn

2 Responses to “Metalpeople del 16 – Heidenhammer”

  1. […]  * Bilden inledningsvis har inget med själva hatpastorns predikan förskaffa, utan är snarare konstruerad av mig, i egenskap som en hyllning till denna infernaliska gestalt! Och om det skulle vara någon läsare som vill stilla sin nyfikenhet på en av de förekommande personligheterna i Hatpastorns likpredikan, så kan ni läsa intervjun som undertecknad gjort med Heidenhammer i SDW Metal  https://sdw666.wordpress.com/2010/10/11/metalpeople-del-16-heidenhammer/ […]

  2. […] Metalpeople del 16 – Heidenhammer […]

Leave a Reply

