Metalpeople del 14 – Sverker Widgren

Sundsvall verkar inte riktigt släppa taget..än.. Jag syftar mer på de 2 senaste personerna i serien Metalpeople – Andreas och Ödling. Nästa person är den Demonicaliska gestalten Sverker “Widda” Widgren, en av delägarna i Necromorbus studios.  

Som jag av en händelse råkade på för inte så längesedan i hemstaden.

Beskriv en vanlig dag?

-Man kliver upp, går till studion, jobbar, går hem, sover.

5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Kan inte komma på något speciellt faktiskt, bortsett från självklara saker som mat och sånt.

Jag bad Sverker rangordna några band/artister på en skala 1-666, samt kommentera vad som är bra/dåligt
AEON
– Jag har ingen skiva med dem. Dock gillade jag dem när de gick under namnet Defaced Creation.
1349 – Har jag ingen direkt koll på… Visserligen skulle jag sett dem för några år sen, men det blev slagsmål, så jag gick hem istället.
Vomitory – Det är ett skitbra band, som får 600 p.Men han tycker Unleashed är omöjliga att betygsätta.
Immolation fick inte så många poäng. Behemoth hamnade långt ner på coolhetsskalan.
Devian – ful basist, annars bra.
WOLF – vet inte. Däremot ser jag fram emot en reunion av Wolfsbane.
Setherial,kammade hem 0 poäng. “Dålig sång. Bandet gick ner sig totalt för två skivor sen.” Däremot fick Demonical, 666 p. “Bra sång.”
Venom – svåra att betygsätta, får väl bli 617 p.
Johnny Cash – tilldelades heller inte så många poäng. “Filmen tyckte jag också var helt otroligt dålig.”
Black Sabbath, 648 p.De sex första skivorna är ju otroligt bra, min personliga favorit är nog “Sabotage”. Där är de som mest urspårade, men fortfarande på rätt sätt. Sen urartade det väl på lite fel sätt om man säger så.
Naglfar, 500 p.
My Own Grave. Bra band. Bra låtar. 612 p.

Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?
– Kan inte komma på någon. Dessutom tror jag de flesta historiska personerna är fullt upptagna med att vara historiska personer, och inte särskilt intresserade av att träffa mig.

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?
– Jag tänker inte så mycket på det. Jag tänker mest på just den produktionen jag jobbar med för stunden, musiklivet i allmänhet är ingenting jag tänker på. Det är som det är.

Om du skulle förutspå trenden… hur tror du det kommer se ut om yp 10-15 år? 100 år?
– Jag har ingen aning. Allt går ju i cykler så allt kommer ju tillbaka. Sen tillkommer det ju hela tiden en viss utveckling naturligtvis. Men jag bryr mig inte så mycket om vad som är populärt just för stunden.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?
– Jag jobbar med det som passar mig bäst just i nuläget, annars skulle jag såklart göra något annat. Det finns många andra saker jag skulle kunna tänka mig att syssla med, men just nu känns det lämpligast med det jag håller på med nu. Det är dessutom det enda jobbet jag någonsin haft.

Livs filosofi? – Behövs inte. Politisk ståndpunkt? – Ointressant. Religion? – Behövs inte heller.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
– Ingenting jag tänker på, av den enkla anledningen att gemene man är ganska dum i huvudet.

Husdjur? hund/kattmänniska? annat?
– Jag gillar inte tamdjur så mycket.

Roligaste /tråkigaste minnet?
– Jag förtränger snabbt trista saker. Roliga saker, jadu… Att man sköt påven samma dag jag föddes tyckte jag var rätt kul, åtminstone just då. Lars Ohly direktrapporterade via skype.

Vilket/vilka band du tidigare varit på turné med skulle det vara grymt få turnera med igen?
– De flesta banden jag varit på turne med har varit schyssta att åka med. Jag är inte så känslig, det ska till ganska grava hjärnskador för att få mig att lacka ur. Det har faktiskt hänt flera gånger att personer bett mig om ursäkt för att de varit otrevliga på fyllan och sånt, och jag har inte ens lagt märke till det. Jag kan på rak arm bara komma på tre band som jag INTE skulle vilja åka med igen. Men om jag var tvungen att välja ett enda band att köra en ny turne med så skulle det nog bli Vomitory, för de var bra på att bära tunga saker.

Har du nåt favoritband du arbetat med i Necromorbus Studios?
– Nej. Generellt gillar jag att spela in med människor som har en klar vision, men som samtidigt är öppna för att prova nya ideer. Så försöker jag jobba själv. Jag har oftast en klar ide om hur jag vill göra saker, men jag försöker vara öppen för att prova andra människors ideer. Men jag har spelat in så många band jag tycker är bra, och som jag gillar av olika anledningar, att det är omöjligt att nämna något specifikt band. Jag inser att jag eventuellt lämnat århundradets tråkigaste svar, ett par godkända personangrepp till trots. Ber ödmjukast om ursäkt för det.

Inget svar är väl för tråkigt och jag tror ursäkten accepteras…

Widegrens kollega i Necromorbus Studio är grundaren Tore Stjerna. Hur kom ni i kontakt?

– Jag minns inte exakt hur vi kom i kontakt, det är ju 10-12 år sen. Men vi hade ju båda samma intresse, så jag minns att vi ofta diskuterade inspelningsutrustning och sånt via internet. Jag gjorde ju inspelningar i andra studios på den tiden, och när jag var i färd med att bygga ihop en egen studio så kom vi på att det kunde vara effektivare att prova samarbeta istället.

http://www.necromorbusstudio.com

http://www.demonical.net

http://www.diabolical.se

Mer bilder på Widda:

    

  //

SDW Metal

Leave a Reply

