Metalpeople del 13 – Hatpastorn

Nästa person i denna serie är inte mindre än mångsysslaren Hatpastorn som tillsammans med förintelseförsamlingen åstadkommit en hel del vansinnigt schyssta inlägg i Hatpastorns likpredikan.

Beskriv en vanlig dag?
 
En vanlig vardag kliver man upp i ottan och tvingar sin lekamen till jobbet. Efter det ägnas stor del utav kvällen med att umgås med sambon, träna, spela musik, skriva om musik, spela tv-spel, kolla på film, dyrka döden, friluftsliv, läsa böcker och så vidare. Dygnet har alltför få timmar.
 
5 saker du inte skulle klara dig utan?
 
Förutom trivialiteter såsom mat, syre, sömn och vatten så blir livet betydligt tristare utan flickvännen och vännerna. Rent prylmässigt är det nog bara böckerna, datorn och gitarren jag skulle sakna. Mobiltelefoner gör mig bara trött.
 
Rangordna följande band/artister på en skala 1-666, samt kommentera gärna vad som är bra/dåligt
 
AEON: 333 av 666 möjliga. Första given ”Dark Order” är demoniskt grym men efter den blev det för mycket tricks för min smak. Jag hoppas att Arttu börjar spela trummor med dem igen. Hans mäktiga rens på nyss nämnda ”Dark Order” är ett typexempel på hur bra det kan bli när en batterist spelar på rent hat och dedikation.
 
Chaossworn: 333 av 666 möjliga. Cryptic Death var ett mycket hårdare bandnamn, synd att de bytte till Chaossworn som är omöjligt att uttala. Det blir som när en pensionär med löständer ska säga ”Mitsubishi”. Bra rens dock.
 
1349: 99 av 666 möjliga. Jag har aldrig förstått grejen med det här bandet. Det är fräsigt, norskt och det går snabbt så rent teoretiskt borde jag dyrka skiten men det är något som helt enkelt inte tilltalar mig. Problemet är nog att jag inte tycker de har tillräckligt starka och minnesvärda låtar. Då spelar det som ingen roll att Frost piskar skinn så högtalarmembranen fladdrar.
 
Vomitory: 444 av 666 möjliga. Skittrevliga snubbar med höjdardialekt som dessutom manglar högoktanig dödsmetall. Världsklass.
 
Unleashed: 99 av 666 möjliga. De första plattorna var helt OK döds men albumen ”Warrior” och ”Hell´s Unleashed” lämnar en hel del att önska. Särskilt på textfronten. Jösses. Däremot har de en utav de absolut snyggaste logotyperna som någonsin plitats ihop.
 
Immolation: 555 av 666 möjliga. Få band kan kombinera krosset från dödsmetallen med atmosfären från svartmetallen men Immolation klarar detta med bravur. Ett helvetiskt bra band som är sorgligt underskattade. Att folk kan dyrka unken ormtjusardöds typ Nile istället för detta är bortom mitt förstånd.
 
Deicide: 660 av 666 möjliga. Obs, detta gäller tidiga Deicide. De två första vaxen är legendarisk death metal som kombinerar minnesvärda låtar med ett sataniskt rens. Efter 1995 började det dock gå utför. Rejält. Trist på ett så pass bra band.
 
Behemoth: 333 av 666 möjliga. Det mesta fram till “Satanica” är schysst men efter det så tappade jag sugen. Man blir ganska mätt på att alla deras låtar går i E. Grymma musikvideos har de gjort i alla fall och ett bättre liveband får man leta efter länge.
 
Devian: 222 av 666 möjliga. Inte alls min typ utav musik och musikvideon lämnade mig med ögonbrynen uppe vid fontanellen. Välspelat och välljudande men som sagt, inte min kopp te.
 
WOLF: 222 av 666 möjliga. Jag vill verkligen gilla Wolf men de gör det inte så lätt för mig alla gånger. Skivkonvolutet till deras debutalbum är för övrigt det absolut mäktigaste som någonsin ritats. En babian med fågelfingrar. Genialiskt.
 
Demonical: 333 av 666 möjliga. Har tyvärr inte hunnit lyssna in mig på senaste skivan så det är svårt att uttala sig. Det blev dock ett stort lyft för bandet när de tog in min gamle vapendragare Widda på sång.
 
Venom: 333 av 666. Ett band som är så ojämnt att nålen hoppar på skivspelaren. De äldre albumen har ett visst affektionsvärde men de tillhör inte mina favoriter. Jag har alltid föredragit Bathory och Flames Of Hell framför Venom om man ska snacka gammal svartmetall.
 
Johnny Cash: 99 av 666 möjliga. Visst, han har skrivit en del bra låtar men jag anser att det är en smula märkligt att så många inom black och death metal-scenen dyrkar honom så hårt. Kristna farbröder med akustiska gitarrer brukar inte precis tilltala den målgruppen men jag antar att gubben har en viss ”je ne sais quoi” som fransmännen skulle uttrycka det.
 
Black Sabbath: 222 av 666 möjliga. Ännu ett klassiskt band jag inte har vettet att uppskatta.
 
Dark Funeral: 333 av 666 möjliga. ”Secrets of the Black Arts” är en rökare i krysset. Efter den så tappade jag intresset eftersom ”Vobiscum Satanas” inte alls levde upp till mina förväntningar. Senaste albumet var dock en rejäl uppryckning. Synd att de envisas med att ha så trista skivomslag nuförtiden samt albumtitlar på latin som man måste ha Rainman-kunskaper för att kunna minnas.
 
Naglfar: 444 av 666 möjliga. Dessa norrlänningar vet hur man skriver minnesvärda låtar. Deras logotyp ger mig dock migrän.
 
Gehennah: 222 av 666 möjliga. Debuten ”Hardrocker” ifrån 1995 är lite utav en klassiker men efter den så försvann magin.
 
Khaos Aeon: 333 av 666 möjliga. För att vara tysk svartmetall håller dessa lirare hög klass. De behöver dock profilera sig hårdare för att inte drunkna i det enorma utbudet utav dylik musik.
 
Watain: 444 av 666 möjliga. Jag gillade verkligen ”Puzzlez ov Flesh”-promon och ”Casus Luciferi” när de kom. Bra atmosfär och extremt välskrivna texter. Stuket på de senare skivorna föll mig dock inte helt i smaken. Ett riktigt bra liveband har de blivit dock.
 
Om du fick chansen träffa en historisk person. Vem skulle det bli & varför?
 
En manisk HP Lovecraft skulle garanterat ha mycket intressant att säga över en kopp kaffe.
 
Din syn på musiklivet? lokalt, regionalt globalt?
 
Lokalt är det mycket som händer på dödsfronten med ett flertal yngre och äldre förmågor som är på frammarsch. My Own Grave brukar jag namedroppa så fort tillfälle ges så nu gör jag det igen. Grymt bra band. På svartmetallfronten är det sämre, det verkar bara vara Setherial samt Bloodline som håller fanan högt då Nidsang är så satans slöa med att skriva nya låtar. Deras senaste EP kan jag dock varmt rekommendera.
 
Regionalt är det mycket intressant som händer. Whirling, Dråpsnatt, Lustre, Svartrit, Grifteskymfning med flera har släppt/ska släppa kvalitativa alster. Även äldre akter såsom Arckanum, Svartsyn och Thornium håller fortfarande riktigt hög klass.
 
Globalt är det som vanligt ett rent helvete att sortera ut guldkornen ifrån den ocean av generisk skit som pressas ut varje år. Hyfsat nya konstellationer jag kan rekommendera på rak arm är Volahn, Obscure Anachronism, Misere Luminis och Moon (Australien).
 
Om du skulle förutspå trenden hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?
 
Rent musikaliskt tror jag inte det kommer att vara någon större skillnad om 10-15 år. Den stora skillnaden kommer att ligga i produktion och paketering. Redan nu är det möjligt att spela in en välljudande skiva helt själv utan inblandning ifrån någon etablerad studio. Tekniken finns och den kommer att utvecklas ännu mer vilket innebär att fler och fler kommer att sköta sina inspelningar själva. Detta ser jag som något positivt då man i större mån kommer att slippa att skivor låter likadant som varit fallet med studios som Sunlight, Abyss, Unisound, Necromorbus och så vidare. När man har möjlighet att spela in ett album själv får man friheten att kunna utforska musiken ännu mer och testa olika lösningar. När man är i en studio där klockan tickar kan man behöva kompromissa med sin vision och det är inte alltid det bästa. Risken finns att man pillar sönder musiken om man jobbar med den för mycket men i det stora hela tror jag att det kommer släppas mer genomarbetade alster i framtiden. Det är min förhoppning i alla fall.
 
Rent paketeringsmässigt är det svårt att veta hur det kommer att se ut men som trenden ser ut nu kommer fler och fler album släppas i ett rent digitalt format. Otroligt trist men väldigt bekvämt. När man som jag är på resande fot ofta är det skönt att kunna ha 100 skivor i sin MP3-spelare istället för att gå omkring med en kartong plattor och en bärbar CD-spelare.
 
Vad som händer om 100 år har jag ingen direkt teori om.
 
Har du någon gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra något helt annat? I sådana fall vad?
 
Man har alltid svackor när man tappar sugen för det man håller på med men i regel räcker det med en paus för att hitta glöden igen. Jag har så extremt många intressen förutom musiken så det är bara att fokusera på något annat under tiden musicerandet känns trist.
 
Livsfilosofi?
 
Om tusen år är allting glömt.
 
Politisk ståndpunkt?
 
Jag lade min röst på alliansen även om jag inte håller med dem på samtliga punkter. De har gjort ett hyfsat jobb hittills med tanke på att vi haft en finanskris och så vidare. Mona S(t)ahlin och Lars Ohly ger jag inte mycket för så valet låg mellan en alliansregering som faktiskt skött sig bättre än väntat och världsfrånvarande sossar vars agenda är på tok för föråldrad och då blev valet inte så svårt.
 
Religion?
 
Satanist som i begreppet etisk elitist, ateist som i begreppet troende.
 
Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
 
Ett utopiskt friktionsfritt samhälle som innehåller människor kan bli svårt att pussla ihop på grund utav vår ombytliga natur. I min bok är det bättre att göra det så bra för sig som möjligt i samhället man lever i nu istället för att lägga tid och energi på att fantisera ihop något drömscenario som ändå inte kommer att realiseras. Eskapism i all ära men jag vet att fler skulle må betydligt bättre av att leva i verkligheten istället för att sitta hemma och dröna.
 
Husdjur? Hund/kattmänniska? Annat?
 
Jag har en katt men har funderat på att skaffa en hund så jag antar att jag är bäggedera.
 
Roligaste/tråkigaste minnet?
 
Det finns gott om både roliga och tråkiga minnen så det är svårt att välja ut någon speciell händelse.
 
Vilket/vilka band ni tidigare varit på turné med skulle det vara grymt få turnera med igen?
 
Tveklöst Inquisition. Deras nya skiva “Ominous Doctrines of the Perpetual Mystical Macrocosm” rekommenderar jag alla som har någon sorts form utav smak att kolla upp.
 
 Hans bok är med all säkerhethet något jag kommer införskaffa, när den nu förmodas editeras.
 
http://hatpastorn.wordpress.com
One Response to “Metalpeople del 13 – Hatpastorn”

  1. […]  Metalpeople del 13 – Hatpastorn […]

Leave a Reply

