Metalpeople del 12 – Andreas


Andreas är en av de drivande krafterna bakom Club Deströyer i Sundsvall.
För tillfället är han fullt upptagen med att styra och ställa inför höstens stora musikfest i Mellannorrland – Nordfest 2010 – som gästas av Raised Fist, Watain, Nocturnal Rites, RAM, Repugnant, Aeon, Syn:drom, A new way to flavour, The Kristet Utseende och Switch Opens.

5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Min iPod, min MacBook Pro, GIF Sundsvall, en iskall öl och min familj.

Bästa/sämsta skivorna genom tiderna?
– Oj, oerhört svårt att ranka denna typ av skivor. Olika skivor har betytt så pass mycket vid olika faser i livet. Men The Murder City Devils “In name and blood” är en rockdänga utan dess like som funkar lika bra nu som när den kom för drygt 10 år sedan.
Ugly Kid Joes “Menace the sobriety” gjorde inte många människor glada. Det gjorde för den delen inte Green Jellÿs “333” heller…

Bästa/sämsta skiv inköpet?
– Bästa skivan är utan tvekan Iron Maidens “Fear of the dark”. Jag var 12 år och upptäckte hårdrocken på allvar. Sedan fick jag tag i en limiterad vinylutgåva av Hellacopters “Payin the dues” för 6-7 år sedan. Kändes stort.
Sämsta skivan är nog Sweet 75, Krist Novoselic band efter Nirvana. Oj, vilken besvikelse.

En historisk person du helst skulle vilja samtala med?
– Vladimir Iljitj Uljanov.

Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?
– Lokalt slår ju vi på Deströyer ett slag för att det ska bli bättre, och vi har kommit en bra bit på vägen med våra klubbkvällar och Nordfest. Vi har många bra band i Sundsvall, inte minst många yngre akter, som besitter en enorm kvalitet. Det ska bli riktigt spännande att se vad som händer med tex Cynical Hatred om ett par år.
I övrigt finns det ett sjukt bra utbud sedan myspace och Spotify bubblade igång.

Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?
– Dyrare gager vilket resulterar i dyrare konsertbiljetter. Mindre arrangörer då utbudet de senaste 3-4 åren har stegrat enormt. Men jag hoppas och tror att det fortfarande ska finnas utrymme för DIY-arrangörer.

Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?
– Vi kör Deströyer helt på ideell basis, så i sådana fall skulle det vara att satsa på konceptet på heltid. En egen musikkrog, där jag slapp jobba i baren, skulle kunna vara något.

Livs filosofi?
– Våga.

Politisk ståndpunkt?
– Så röd att jag nästan blir blå.

Religion?
– Så lite som möjligt.

Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
– Jag skulle vilja leva i och uppfostra mitt barn i det klasslösa samhället.

Husdjur? hund/kattmänniska? annat?
– Gillar i stort sett alla djur. Har 2 katter hemma och är själv vegetarian, så djurfrågan ligger mig varmt om hjärtat.

Roligaste /tråkigaste minnet?
– När min son Maximus föddes för två sedan ligger på en helt egen plats som bästa minne. Annars var det stort när vi körde första Club Deströyer i början av 2007. Mycket folk och en enorm glädje.

Märkligaste stället du befunnit dig på?
– På La Manga, Spaninen, under Giffarnas försäsongsträning i början 2000-talet. Knasigt.

Vad skulle kunna göra tillvaron mer intressant?
– Större bokningar till Deströyer. Men samtidigt inte tappa tråden, att vi fortsätter att boka smala akter. Det gäller att hitta balansen. Något vi hela tiden strävar efter.

Bäst sämsta film/bok? annat?
– Böcker läser jag inte, har inte ro nog i kroppen. Annars är jag oerhört svag för skräckfilmer, gärna på independent-bolag.
“A tale of two sisters” är en favorit.

http://www.clubdestroyer.se

Leave a Reply

