Metalpeople del 10 – Stefan Jonsson – GORMATHON

För någon dag sedan fick jag förfrågan av ett nyblivet fan  till GORMATHON. så jag tog helt sonika mitt sunda metalförnuft tillfånga och kontaktade bandet .  Rätt snabbt fick jag  svar ifrån gitarristen Stefan Jonsson .  

Gormathon såg dagens ljus i Februari 2009 . Några månader senare (april) startade bandet spela in de första låtarna och i Maj tillfördes sångpålägget i Studio Sound Creation i Bollnäs. En månad senare släpptes  den första releasen , en 3 – spårig demo.Och det dröjde inte länge förrän bandets utlagda bete uppfångades av Johnny Hagel på Bonnier Amigo Music Group , som gillade det han hörde och kontaktade bandet i September ochi Februari 2010 undertecknades ett kontrakt mellan Gormathon och det nybildade skivbolaget Supernova Records , inom Bonnier Amigo – koncernen . Bara ett par dagar innan man kunde beskåda Gormathon live på Getaway Rock Festival , nedkom Bollnäsbandet med debutalbumet Lens of Guardian (7 : e Juli 2010)
Dessvärre lyckades jag på nåt vis missa dem på GRF : (

 Gormathon etablerades 2009 . Vad har ni sysslat med innan ?

–Vi har alla lirat i olika lokala band innan. Jag, Tony och Tony har bl. a. spelat ihop i ett metalband som hette Overload.
5 saker du inte skulle klara dig utan? /som ni alltid har med på spelningar/turneér?

–Gitarren, kaffe, bärs, plektrum (glömmer dom oftast…) och min fru.
Bästa/sämsta skivorna genom tiderna?

–Åh, finns ju hur många som helst men ett axplock från musikintressebegynnelsen är kanske:

Made in Japan – Deep Purple,

Destroyer – Kiss,

Ride the Lightning – Metallica,

Reign in Blood – Slayer,

Wrath – Lamb Of God,

Puretanical Euphoric Misantrophia – Dimmu Borgir och

A Taste Of Extreme Divinity – Hypocrisy. 

Sämst är ju definitivt all Rix FM musik…

Bästa/sämsta skiv inköpet?

–Bästa köpet har jag förhoppningsvis inte gjort än…

  Sämsta är definitivt en gammeldans cd som jag betällde av misstag för ett par veckor sen!
En historisk person du helst skulle vilja samtala med?

–Skulle varit coolt att fått knäcka en bärs med Dimebag…
Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?

–Lokalt är det en jävla snurr här i Bollnäs. Det har det i och för sig alltid varit, särskilt på metalfronten.

Regionalt är jag inte lika insatt i vad som händer men visst finns det många bra band…

Globalt är jag lite orolig. Ok, det finns en uppsjö av kanonband runt om i världen men de allra största drakarna och

stadiumfyllarna (!) är ju pensionsmässiga för länge sedan.

Vad händer när inte dom finns längre?  Ja säg det..
Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100?

–Det blir såklart mindre med cd-skivor och bolag och sånt. Redan nu fixar ju många detta galant på egen hand.

Får bara Internet finnas kvar finns det väl inte direkt några begränsningar.

Om 100 år är jag förhoppningsvis död och bryr mig nog inte så mycket… 😉
Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?

–Det har jag redan gjort en gång, för drygt 10 år sedan var det under flera år minimalt med gitarrspel för mig,

och det är kanske därför som det aldrig varit så kul att lira som det är nu!
Livs filosofi?

–Audere est facere – To dare is to do!
Politisk ståndpunkt?

–Näe.
Religion?

–Inte direkt det heller…
Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?

–Ja du… Det behöver man nog inte ens spekulera i för det kommer aldrig att finnas något utopiskt samhälle.

Inte på den här planeten i varje fall…
Husdjur? hund/kattmänniska? Annat?

–Har både hund och katt men är nog mest hundmänniska.
Roligaste /tråkigaste minnet?

–Roligaste minnet i Gormathon är väl när vi signade med Supernova Records samt lirade på Getawayfestivalen i somras.

Förhoppningsvis kommer det mera…

Vi har faktiskt inte hunnit fått nått tråkigt minne ännu..

Tack för dessa svar Stefan !

Och för er som kanske var upptagna med annat när Gormathon spelade på GRF , kan glida in på någon av bandets   sidor  och hoppas de förärar just DIN ort med en hård och aggressivt , melodiöst harmonisk dödsmetalinfluerad musikalisk upplevelse .Må den fornstora solens gud låta sina strålar förevigt skina över de nordiska Hellsingeborna.

Vocals – Tony Sunnhag
Guitar – Stefan Jonsson
Guitar – Peter Sonefors
Bass – Thomas Hedlund
Drums – Tony Sandberg

www.gormathon.com

http://www.myspace.com/gormathon

http://www.supernovarecords.com

Leave a Reply

