Metalpeople del 8 – Peder Sundqvist

 photo by malin Yberg Palmgren, taken at tavastia klubi, FI

När Peder Sundqvist överöser de mikrofoner som står till buds med hatiska känsloanstormningar är det väl i det närmaste ingen som lämnas helt oberörd..

Hate Ammo är ett av banden på Nordic Rage Metal Festival…tankar, förväntningar etc… 

–  Man har inte så mycket tankar och förväntningar . Hate Ammo består av musiker som har spelat live ett bra tag och man kan bara hoppas att publiken gillar det dom hör så dom får valuta för sina pengar. Vi tror på det vi gör till 100%.

De mest kända Umeå banden är Nocturnal Rites och Naglfar..Hur ser det ut för nya band att etablera sig.. Är det svårt utan att på något sätt hamna i skuggan av dessa band?
-Att etablera sig är inte så svårt, det är att ta sig vidare till steg två som kan vara lite knepigare.. Att fortsätta att marchera frammåt och inte ge upp trots alla svårigheter. Metalvärlden är stor, man har många band att konkurrera med. Dock råder det ingen som helst risk  att hamna i skuggan utav vare sig Naglfar och Nocturnal Rites. Vi spelar inte samma musik direkt…
5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Musik givetvis, Snus, kaffe eller té, god mat, nakenhet
Bästa/sämsta skivorna genom tiderna?
– Bästa: Russel Allens Atomic Soul, Black Sabbath – Heaven And Hell, Petra – This Means War, Kansas i största allmänhet. Finns så många bra plattor så det är svårt att välja.
* Sämsta: Dansband e sämst. Jag tycker om det mesta men svensk dansband ligger i botten.
Bästa/sämsta skiv inköpet?
* Bästa: Sepultura – Chaos A.D
* Sämst: Aldrig köpt en dålig platta
En historisk person du helst skulle vilja samtala med?
–  En historisk person.. Hmmmm, bra fråga, Sen Ronnie James Dios bortgång så ser ju jag han som en historisk person.

 Honom skulle jag inte ha nått emot att sätta mig ner å surra med lite över en öl eller två. Jag vet, kanske känns lite tråkigt men men.
  Din syn på musiklivet? lokalt,regionalt globalt?
 
–  Musik klimatet suger som fan idag, iallfall rent ekonomiskt. Det är ju igentligen inte ekonomiskt försvarsbart att hålla på med metal iallfall. Och internet vill jag säga har skapat lika mycke dåligt som bra. skivbolag sliter för att få allt att gå ihop och likadant med banden. Jag tror vi kommer få se stora förändringar i branchen inom ett par år. Jag tror att branschen måste följa med den teknologiska utvecklingen bättre för att överleva. Sen tror jag att vi måste börja kapa bort mellanhänder så musikerna börjar tjäna en slant. Känner många som har lagt av på grund av just det. Och dom har aldrig vart giriga. Men om man kollar på tiden som man har lagt ner, och pengarna så börjar man ju fundera hur systemet är skapt. det här är ett ämne man skulle kunna skriva en bok om,
 
Om du skulle förutspå trenden..hur tror du det kommer se ut om typ 10 – 15 år? 100 år?
 
– Svårt att säga. Men jag kan nog säga med rätt stor övertygelse att all form av Metal/hårdrock kommer leva kvar. Som Sam Dunn sa i en av hans dokumentärer, tror det va “A Headbangers Journey”, människor som lyssnar på metal känner en speciell gemenskap och har man en gång lyssnat på metal/hårdrock så gör man det hela livet ut (inte helt säker på att jag fick hans mening helt korrekt). haha, jag vet, det låter lite sådär men jag tror på det. Se hur många 40 50+ som går på festivaler som sweden rock med mera. Man ser ju till och med äldre än det som går. Det är en stark kultur och jag tror den kommer bli starkare och starkare.
 
Har du nån gång känt att du skulle vilja lägga av med det du sysslar med nu och göra nåt helt annat? I såfall vad?
 –
Nej, definitivt inte. Musiken för mig är något som personifierar mig. Den har format mig väldigt mycket sen tidiga tonåren. 
 
Livs filosofi?
 –  Det lööööser sig!
 
Politisk ståndpunkt? 
 – Jaadu, Tycker att det mesta är lögner och skitsnack. Vid val tider sitter ju för fan folk på debatter och smutskastar varandra. Tragiskt, allt jag kan säga. Jag är inte politiskt insatt men jag ser och hör det jag ser och hör och det är fan inte bra grejer. Politikerna har tappat bollen och ibland tycker jag väljarna tappar bollen också. Man blundar och går vidare och sen sitter man å gnäller bakom låsta dörrar. Dåligt. Jag brukar alltid säga att Hate Ammo inte är ett politiskt band men vi uttrycker känslor för vad vi tycker om saker och ting. Finns ett par bra poänger i texterna om man läser dom. Och tolkar dom som vi gör det vill säga. Haha! 
 
Religion?
 –  Nae, inte vart nåt för mig. Jag är humanist i grund och botten. Om jag skulle välja en religion så skulle det va buddism då. Dom verkar ha en sund inställning till livet.
 
Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
 
–  Well, tänk om folk började bry sig om varandra istället för att va idioter och göra precis allt dom kunde för att bli rikare och få högre status på andras bekostnad. MÄRK VÄL, jag stödjer inte kommunism eller hatar kapitalism. Men ibland verkar ju det som att vissa individer har fått på tok för lite smisk när dom va små. Ibland så är lagom bra som fan.
 
Husdjur? hund/kattmänniska? Annat?
 – Jag tycker om djur, katt, hund. skulle kunna skaffa båda. Tyvärr finns det varken tid eller ekonomi för nåt. Har haft katt 2 gånger dock..
 
Roligaste /tråkigaste minnet? 
 
-Den här frågan är ju helt galen! Haha! Roligaste skulle väl vara Assailants tripp till staterna, vi lirade på en festival i Chicago. Kul resa. Vill tillägga att jag tar det första bästa jag kommer på. Finns så galet många roliga minnen.
Tråkigaste måste nog vara det dåliga vädret på Sonisphere i år. Det kan väl sällan slå Rockweekend 2009??

Jag va inte där. men jag hörde att det va risigt som fan. =)

Om man ska jämföra: vari ligger skillnaden framträda som musiker i Staterna jämfört med Sverige (Europa)?

 -Största skillnaden mellan Europa vs USA: Staterna känns lite större för oss svenskar i och med att vi är väldigt högt aktade inom metal världen.

Var skulle det vara drömmen spela?
-Finns inget specifikt ställe jag skulle vilja lira på. Men tillbaka till staterna vill man ju. Helt klart.

 www.,myspace.com/hateammoofficial
www.myspace.com/assailantsweden

Leave a Reply

