Metalpeople del 6 – Anders Härén

Efter den rysligt korta visiten i en av mina forna bostadsorter (Arvika) återvänder jag till de vidsträckta nordligare breddgraderna och dimper ner i Sundsvall.

Förutom att Anders Härén kränger gitarr i My Own Grave, är han dessutom verksam som systemutvecklare på Sundsvalls Tidning. Och på onsdagkvällar mellan 19-21 kan man ratta in radiofrekvensen 106,6 och höra Anders rocka loss som programledare i Rockkväll med Anders Härén. http://www.guld.nu

Bästa/sämsta skivorna genom tiderna?
Som jag känner just idag, utan inbördes ordning:

Slayer – Reign in blood
Metallica – Master of puppets
Danzig – Danzig II Lucifuge
AC/DC – Back in black
Iron Maiden – The number of the beast
Black Sabbath – Paranoid
King Diamond – Them

Har säkert glömt en jäkla massa men det gör man ju alltid, imorrn ser listan säkert annorlunda ut ändå.

Bästa/sämsta skiv inköpet?
Omöjligt att säga men följande kanonskivor har jag kommit över relativt billigt:
The Misfits Box Set
Unanimated – Ancient god of evil
Dismember – Skin her alive

Sämsta köpet är enkelt. Jag hade läst en jävligt peppad krönika på Close-Up:s hemsida där någon skribent hade fått åka över och lyssna på inspelningen av Metallicas “return to form record”. I sanningens namn var det väl inte bara han som haussade den där skivan, det talades vitt och brett om vilken bra och framförallt rå skiva det skulle bli. Summa sumarum är iaf att jag, pepp som fan, vandrade rakt in på skivbutiken och köpte den hutlöst dyra skivan.
Väl hemma drog jag på stereon högt som fan och satte mig med texthäftet i knät, redo att insupa och förundras. Det är den enda gång jag lyssnat på S:t Anger.

 En historisk person du helst skulle vilja samtala med?
 – Hade varit jävligt kul att ta en öl och snacka musik med Chuck Schuldiner eller varför inte prata om livet i allmänhet med Hunter S. Thompson.

Livs filosofi?
Du lever bara en gång så gör vad du vill så länge det inte skadar någon annan.

Religion?
Nej tack

 Hur anser du det utopiska samhället skulle se ut?
Det Vore intressant att se hur människan skulle bete sig utan religion, med vetskapen om att vi bara lever en gång.
Jag undrar om vi skulle ha lika lätt att döda varandra eller spränga oss själva i luften för någon annans syften, etc.
Tyvärr är ju mänskligheten ett blodtörstigt, destruktivt släkte (Age Of Torment) så antagligen skulle vi hitta andra skäl till att döda varandra och vår omgivning.

Husdjur? hund/kattmänniska? Annat?
Kattmänniska definitivt, även om jag är allergisk mot ungefär allt som har päls.

Roligaste /tråkigaste minnet?
Förlovningen i Verona förra året ligger i topp men skivkontraktsbeskedet 2004 är en stark tvåa. Vi hade fest hemma hos Stefan och hela bandet var där, jag kollade mailen på kvällen av en slump och såg mailet från Karmageddon Media.
Det var en jävligt rolig och galen kväll!

Alla tråkiga minnen har jag förträngt.

 5 saker du inte skulle klara dig utan?
– Musik, kärlek, vänner, humor, kreativitet

http://www.myowngrave.com/
http://retorture.com/ 

 Anders t.h under en spelning på Snövit i Stockholm.

Leave a Reply

