Wrath Passion interview

Lofoten utgörs av några karga öar vid Norges nordvästra kust.Här utgör fiske en stor del av den vardagliga näringen. men hur kan det bistra klimatet som oftast råder påverka musiklivet så här långt norrut?

Med den enorma utveckling vi idag befinner oss i, krymper avstånden alltmer. Förr tog det flera dagar, ja t.om veckor att färdas långa distanser. Numer tar det bara några sekunder.Vacker natur är det som kännetecknar Lofoten mest. Men skrapar man på ytan finner man en del underliggande skatter. Bla Wrath Passion, som bildades 2007 av Daniel Markussen:

Wrath Passion. Direkt översatt till svenska får det betydelsen vredespassion. Har du passion för vrede?

 

Det er riktig, på norsk er det lidenskap. Valg av bandnavn har helt andre årsaker enn sammensetningen av mitt følelsesapparat. For å gjøre en lang historie kort så har jeg lagt merke til at mange suksessrike band har en helt bestemt type navn; To ord som har motsatt “kvalitet” av hverandre og som samtidig klinger godt og er lett å huske, for eksempel Black Sabbath, Judas Priest, Iron Maiden. For å forklare nærmere så er i hvertfall den vanlige oppfatningen at Judas (slem) Prest (snill) og Jern (hard) Jomfru (myk) osv. Jeg ville ha et band navn som var slik konstruert men at det i tillegg var et anagram. Resultatet ble at hvis rekkefølgen av bokstavene i ordene “worship satan” byttes om så blir det Wrath Passion som er to ord som beskriver to motsatte følelser.Just nu är Anton Van Niekerk sessions-sångare på bla Black Hole. Hade du några andra i åtanke eller fastnade du för Anton direkt?

Anton er talentfull på svært mange områder så jeg er glad for å samarbeide med han og han var et naturlig førstevalg.

Om du vid något tillfälle skulle lida brist på inspiration. Vad gör du då för att få den tillbaka?Lar være å spille i noen dager, etter noen dagers pause høres selv den sureste akkord råtøff ut og nye ideer har en tendens til å strømme på. Jeg spiller inn mesteparten av musikken i ferier og lignende, ellers i året er ikke dyp konsentrasjon forenelig med døgnets timer og det å skaffe seg det daglige brød.

Låt oss säga Wrath Passion skulle ge sig ut på turne. Vilka musiker skulle du ta med?

Måtte ha med Janne Winblad på dragspel i det minste. På grunn av min selvvalgte geografiske plassering kombinert med dårlige muligheter for lokale bandmedlemmer så er turnering ikke aktuellt inntil videre. Hypotetisk sett ville jeg nok valgt dem som allerede har vært innom Wrath Passion på en eller annen måte. Ville ikke vært noe poeng for meg å prøve å få med noen ‘kjendiser’.

Nämn något som får dig topp tunnor rasande?

Dobbeltmoral, løgn og bedrag. Masse annet også men det er stort sett derivater av de nevnte hovedområder for potensiellt raseri. Siden jeg har sjangsen så må jeg også nevne forutintatthet kombinert med uvitenhet, bygdedyret og janteloven.

Hur ser musiklivet ut på din ort?

For folk med mer kommersiell musikksmak enn meg så er det ganske bra tilbud på musikkfronten her i Lofoten men det lite ekstrem metall musikk for å si det mildt.

Norsk blackmetal är nåt enastående. Med band som Enslaved, Immortal..Vad är din åsikt om svensk blackmetal? dödsmetal?

Det er etter mitt syn mange bra band i Sverige for eksempel Dark Funeral og Elimi. Når det gjelder black metal er nok Norge i særklasse både i kvalitet og kvantitet, skal ikke nekte for det.

Vilken historisk person, död eller levande skulle du helst vilja träffa? Och varför?Jeg har egentlig ikke sånne ønsker så jeg må vri litt på hjernen for å komme på noen.

Aleister Crowley hadde vært intressant å treffe, årsaken er mange overlappende interesseområder.

www.wrathpassion.com

www.myspace.com/wrathpassion

Leave a Reply

